1 Aralık 2017 Cuma

ZİKRİN PSİKOLOJİK BOYUTLARI

Sesli yapılan zikirler genellikle musiki eşliğinde olur.Önce musiki aletiolan def veya dergahlardaki adıyla bendirle başlanmış, ney yakıcı nağmeleriyle adeta kutsallık kazanmış, zamanla hemen her saz tasavvuf musikisine dahil olmuştur.Müziğin gücü ve insan üzerindeki etkisi herkesce bilinmektedir.Kullanılış yerine göre hükmü değişir.Müzik, hayvani veşehevi duyguları tahrik için , orduları heyacna sürüklemek amacıyla ve nihayet ulvi ve manevi hisleri harekete geçirmek  maksadıyla kullanılabilir.İyiye kullanılırsa makbuldür.Bu nedenle müziğin ve müzik aletlerinin dinde yeri varmıdır, yokmudur tartışmasını gereksiz buluyoruz.
Sufilere göre hayatın çeşitlisafhalarında karşılaştığı kirlilik ve olumsuzluklarla katılaşmış olan kalb, zikir psikolosinin şifalı tesiriyle yumuşar, temizlenir, parlar ve ilahi hakikate kavuşma imkanı yakalar.
Toplu ve sesli zikirler sadecemusiki ihtiyacını değil, vücud hareketi ihtiyacını da karşılar.Müziğin melodisine ve ritmine vücud da katılmak ister.Zikirde ahenkli ve ritmik raks ve deveranla bu ihtiyaç karşılanır.Tasavvuf düşüncesinde zikir bir "araç"tır.Zikirden asıl amaç "zikr-i daim"haline ulaşabilmektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder