Özellikle Halvetilik ve kollarında “etvar-ıseb’a”denen,nefsin
yedi mertebesi üzerinde durulurBu safhaların aşılması için özel yöntemler
uygulanır.Buradaki kavram ve terimler
ise tasavvufun genel kavramlarıdır.
1.Nefs-iemmare:Yusuf suresi 53 ayetindeki “şüphesiz nefis
kötülüğü şiddetle emredicidir” ifadesinden ismini alır.Nefsin en ham
şeklidir.Her şeyde ben ve benlik düşüncesi hakimdir.İbadet dahil aşırı bir
kendine güven duygusu vardır.Zikri “Lailahe illallah”dır.
2.Nefs-i levvame:Azarlayan, kendini kınayan nefs
demektir.İsmini Kıyame suresi 2.ayetten alır.İnsanın ruhi tekamülünde önemli
bir merhaledir.Emmarede tamamen ölü olan nefs, bu safhada şüphe duymaya ve öz
eleştiriye başlamıştır.Rahatı kaçmış, bir takım hareketlerinden huzursuzluk
duyar olmuştur.Fakat hedef henüz uzaktadır.Zikri “Allah” kelimesidir.
3.Nefs-i mülheme: ilham ve keşfe mazhar olmaya başlayan ,
iyiyi kötüden ayırt eden , aşırı istek ve arzularına karşı direnme gücüne
kavuşan nefistir.Adını Şems suresi 8. Ayetten alır.Levvame mertebesinde bazı
tereddütler vardır.Mülhemede ise gönül aynasına ilhamlar ve bilgiler yansımaya
başlamıştır.Bunlara huzur ışıkları denebilir.Zikri “Hu”dur
4. Nefsi mutmainne:İtmi’nan ve huzura ermiş nefs
demektir.Kötü ve çirkin sıfatlardan kurtulup güzel ahlakı benimsemiş
nefistir.Bunun verdiği huzur ve sükunla , o ana kadar ki manevi sıkıntı ve
ıstıraplar yok olmuştur.Dini sadakatle yaşayıp cennet nimetlerine erme söz
konusudur.İsmini fecr suresi 27.ayetten alır.Zikirkelimesi “Hak”tır.
5.Nefs-i raziye:Allah’dan razı olmuş nefs demektir.”Rıza”
makamına ermiş kimsenin seviyesidir.Kendisi ve başkaları hakkında tecelli eden
, gerek hayır gerek şer görünsün , her hükme razı olan nefis durumundadır.Zikir
kelimesi “Hayy”dır.
6.Nefsi marziyye: Allah’ın kendisinden razı olduğu
nefs. Tam fena halidir.Övülmeye , şöhrete itibarı kalmamıştır.Zikir kelimesi “Kayyum”dur. Bu son
ikisi Fecr suresinin 28.nci ayetinden isimlerini alırlar.
7.Nefs-ikamile:Hertürlü kemali elde etmiş ve irşad
mevkiine yükselmiş nefstir.Zikir kelimesi “Kahhar”dır.
İlk dört mertebeye orta seviyede bir çok kimse
ulaşabilir. Son üç mertebe ise havas seçkin kimseler için söz konusudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder