İnsan denen
varlık gerek maddi gerek manevi yönü itibarıyla yaratıkların en
mükemmelidir.Kur’an-ı Kerim'in ifadesiyle o en güzel biçimde (ahsen-i takvim
üzere )yaratılmış .Allah Teala ona kendi ruhundan üflemiştir.Meleklere insana
secde etmeleri emredilmiş .Hiçbir varlığın yüklenmeğe cesaret edemediği “emanet”i
insan yüklenmiştir ve o Allah tarafından yer yüzünde “halife” kılınmaya layık
bulunmuştur.
Allah’ın isim ve
sıfatlarının tecellisi diğer varlıklarda münferit ve dağınık iken , insanda
topluca ve tam olarak bulunur.Tasavvuf düşüncesine göre , yaratıkların var edilmesinin
asıl sebebi, insanın var olmasıdır.İnsan hilkatin illet-i gaiyesidir.İnsan
kainat ağacının meyvesidir.Gaybi’ye göre:
Birağaçtır bu alem
meyvesi olmuş adem
Meyvedir maksud
olan sanma ki ağaç ola
İnsan dışındaki
hemen her şey gökler, yerler, denizler ve oralarda bulunanlar, insanın emrine
ve hizmetine sunulmuş durumdadır.
Hz.ali efendimiz
şöyle der:”Sen kendiniküçük bir cisim
zannedersin,oysa sende büyük bir alem gizlidir.”
Mehmet Akif
bumeşhur ifadeyi şuşekilde şiire aktarmıştır:
“Haberdar olmamışsın kendizatından hala
“Muhakkar
birvücudum” dersin ey insan fakat bilsen
Senin mahiyyetin
hatta meleklerden ulvidir
Avalim sende
pinhan, cihanlar sende matvidir.”
Şeyh Galip şöyle
seslenir:
2Hoşca bak zatına
kim zübde-i alemsin sen
Merdüm-i dide-i ekvan
olan ademsin sen
Şunudemek ister:Ey
insanoğlu kendini iyi tanı,kendinealıcı gözle bak!Göreceksin ki sen bütün
alemlerin özüsünSen Kainatın gözbebeği durumunda olan insansın
Bütün bunlar
insanın kendi değerini tanıması, üstünlüğüne uygun bir davranışa sahip olması;
insanlıkla bağdaşmayacak tavırlardan sakınması için ortaya konan ifadelerdir.
Ancak insan türü
bukadar değerli olmakla beraber, fert fert her birinin durumu aynı
değildir.İnsan aynı zamanda zayıftır.,hırslı ve huysuzdur, azgınlaşmaya
elverişlidir.Aşağıların aşağısına (esfel-i safiline)yuvarlanabilir.Nevar ki ,
herkes olabildiğince yükselme ve “olgun insan " olma imkanına
sahiptir.Yeter ki , mayasındaki cevherin kıymetini bilerek , onu geliştirme
çabası içinde olabilsin.
İnsan gönül sahibidir.Gönül bütün yüceliklerin kendisinde
toplandığı yerdir.Gönül “nazargahı
ilahidir.”Allah’ın baktığı , O’nun imanının yuvalandığı yerdir.Onun için gönül
temiz olmalı , Allah’tan başka şeylerin sevgisi oraya sokulmamalıdır.
Tasavvuf düşüncesi insanı alabildiğince yüceltmiş, hatta “insan-ı
kamil”(olgun,ergin insan)motifiyle onu kainatın eksenikabul etmiştir.Gerekli
çalışmalarla, yaradılıştaki sivrilikleri yok edip, onların yerine iyi huyları koyarak
,her insan olgun bir seviyeye yükselebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder