26 Aralık 2017 Salı

"SABIRSIZLIK", "SIZLANMA", "CİMRİLİK"

Mearic sureasinin başında zikredilen bu üç vasıf  dilbilgisi kuralları bakımından hal-i mukadderedir.Bu hallere kınama ve ceza bağlanmış olup bunlar,insanın mükellef tutulduğu ;irade ve tercihiyle yaptığı şeylerdir.Bumükellefiyet insanın büluğ çağına ermesinden sonra gerçekleşecektir.Bu üç vasıf muhakkakadır.Yani insanın kendileri ile birlikte yaratıldığı tabii ve fıtri vasıflardır
Bu huyların fıtri ve cibilli olması,tedavi edildiğinde insandan ayrılmayacağı manasına gelmez.Çünkü bukötü huylar tıpkı suyun soğukluğu gibi bir şeydir.Nasıl ki sudaki soğukluk sıfatısuyun ayrılmaz bir vasfı ve yapısını oluşturan yapı taşlarından birisi değildir.Tam tersine o soğukluk,suda Cenab-ı Hakk'ın sonradan yaratmasıve ona bu karakteri vermesi ile mevcuddur ve bu karakter , eğer dilerse Allah Teala'nın yaratmış olduğu başka sebeblerle sudan ayrılabilmektedir.(işte kötü huylar da istenirse insandan aynen bu su örneğinde olduğu gibi ayrılabilir.)
Acaba in9sanın kötü ahlakla yoğrulmuş olarak yaratılmasındaki hikmet nedir?diye sorulursa şöyle cevap verilebilir:Şehvetin yaratılması, şehvet kendisine doğruçektiğinde insanın nefsine engel olması,şeytan masiyetleri süsleyip güzel gösterdiğinde onunla harbetmesi ve böylece Allah Teala'nın sevabını ve cennetini hak etmesi içindir.
Yani insonoğlunun mayasına nasıl şehvet konulmuşsa , onun yapısına mani olacak akıl da konulmuştur.Böylece Allah Teala tarafından doğru yolu gösteren işaret, insanın bünyesine yerleştirilmiştir.
Ariflerden birisi der ki insanın yapısındaki cimrilik, yaratılıştan gelen bir husustur.Bu özelliğin insandan sökülüp atılması mümkün değildir.fakat Cenab-ı Hakk'ın yardımıyla bu vasıf çalışmaz hale getirilebilir.B sebeble Kur'anı Kerim de "Kim nefsinin cimriliğinden korunursa, işteonlar kurtuluşa erenlerdir."(Haşr 59/9)Bu ayette Allah insanın nefsinde cimriliğin var olduğuna dikkat çekiyor, ancak kul Allah teala'nın ihsanı ve rahmeti sayesinde o cimrilikten korunabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder