15 Aralık 2017 Cuma

MELAMİLİKTE NEDEN ÖZEL KIYAFET VE HUSUSİ MEKAN OLMAZ

Levm kökünden gelen Melamet kelimesi Kur’an’da zikredilen güzel vasıflardan biri olan “kınayanın kınamasından korkmamak”tır. Bu nedenle bu düşünce sahiplerinde sufilere ait bir kıyafetin olması ve özel mekanlarının bulunması gösteriş sayılır.Gösterişin olduğu yerde ruh ve nefis eğitiminden söz edilemez.Tasavvufi ahlakı gerçekleştirebilmek için şekilcilikten kurtulmalıdır.
Melamiliğin üzerinde durduğu ikinci esas nefisle mücadeledir, onun arzusuna ters şeyler yapmaktır.İnsanın tabiatında beğenilmek ve takdir edilmekten hoşlanma duygusu vardır.Oysa bunlar olgunluk yolunda tuzak olabilir.Melamilik bu tuzağa düşmemek için “iyiliği ortaya dökmemek ve kötülüğü gizlememek”ilkesi üzerinde durulur. “bu meşrep” bir tarikat haline gelmiştir diyenler olmuştur..Hacı Bayramdan sonra ki Bayrami Melamileri ile son döneme ait Muhammed Nurul Arabi(vef:1887) ekolü ülkemizde yaygın olmuştur.Melamilikte tekke olmadığı için Şeyh-mürid ilişkisi evde,camide,dükkanda , kahvede.. her yerde olabilir.Olgunlaşma yolu sohbetten geçer.Riya ve gösterişten uzak olmak, nefsin isteklerinin aksini yapmak, bu uğurda toplumun kınamasına aldırmamak, hatadan korkmamak, iyilikleri gizlemek, mutlaka bir işi olmak, işiyle birlikte Allah’a doğru yolculuğuna devam etmek bu yolun başlıca esasları sayılır.
Yahya Kemal’in Maverada Söyleniş adlı şiirinde:
Seyrindeyiz atıldığı sahilsiz enginin
Atmeydanı’nda ölmüş “enel hak” şehidinin.
Mısralarında , 1529’da idam edilen İsmail Maşuki’yi kasdeder.Ayrıca ismen İdris-iMuhtefi ve Sunullah Gaybi’den bahseder.Bunlar Bayrami melamilerinden olup , aşklı ve cezbeli kimselerdi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder