Allah Teala mutlak varlıktır.Aynı zamanda Mutlak Kemal ve
Mutlak Cemal sahibidir.O’nun şanı kendini ızharetmektir.O, Kendi Kemal ve
Cemalini temaşa etmek için kainatı ve insanı var etmiştir.Buvar edişin tasavvuf
terminolijisindeki karşılıı “tecelli”dir.
Tasavvuf inancına görevarlıklar bağımsız birer vücut
sahibi değillerdir.Her şey Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellisidir.Tecelli,
görünme demektir.Bir başka ifade ile ilahi kudretin eserlerinin varlıklarda
görünmesi, ortaya çıkmasıdır.
Tecellinin nasıl gerçekleştiğini bilemiyoruz, bu akıl
ötesi bir olaydır, akıl ve deneyle açıklanması zordur.Kur7an’ın bildirdiği
şudur:”O’nun işi, bir şeyi dilediği zaman “Ol” demekten ibarettir.Hemen
oluverir.”(Yasin, 36/82)
Eşya ve alem tecellininvukuu halinde mevcut(var) ve hemen
aslına dönmesi ile de (fani) yoktur.Fakat bu tecelliler o kadar üsratli
vesüreklidir ki , iki tecelli arasında hiçbir fasıla hissedilmez.Bu sebeble biz
bu alemi devamlı ve sabit görürüz.
Allah,başlangıcı ve sonu olmayan bir varlıktır.O ezeli ve
ebedidir.Bu sonsuzlukta , zuhur ve tecelli ediş süreklidir.Bütün alem her an
Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellisi olarak zuhur etmekte, yine her an
tümden yokluk alemine geç ip gitmektedir.
Bu inanışa göre , evren her an yeniden yaratılmakta ve
hemen yok olmakta , sonra gene zuhur etmekte,gene fani olmaktadır.Böylece her
an bütün kainat görünmezlik (gayb)aleminden görünür aleme çıkmakta ve tekrar
aslına dönmektedir.
Bu noktada ilgi çekici bir husus şudur:Bu geliş ve
gidiş,oluş ve bozuluş bir tekrardan ibaret değildir.Yani tecellide tekerrür
yoktur.Bir sonraki görünen bir evvelkinin aynısı değil, sadece bir
benzeridir.Tasavvufta buna “Teceddüd-i emsal”(benzer şeylerin
yenilenmesi)denir.
Burada Allah7ın sonsuz kudretinin daha iyi anlaşılmasına
yarayan bir izah söz konusudur.Zerreden kürreye, mikro alemden makro aleme,
bildiğimiz bilmediğimizbütün eşyanın ve kainatın her an var olup yok olması ve
bu oluşun bir tekrarlama değil, hep bir yenilenme olması çok muazzam bir hadisedir.Bu anlayış, Allah’ın
kudretinin sonsuz oluşunu,O’nun yüceliğini ve büyüklüğünü ne kadar güzel ifade
eder.
Tecelli eyler ol daim celal ü geh cemalinden
Birinin hasılı cennet birinden nar olur peyda
Cemali zahir olsa tiz celal
yakalar anı
Görürsün bir gül açılsa yanında har olur peyda
(Niyaz-i Mısri)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder