27 Kasım 2017 Pazartesi

TASAVVUFUN 1000 DEN GAZLA TARİFİ

Tasavvufun ne olduğu ancak “hal edinilerek” yani bizzat yaşanılarak anlaşılabilir.Buna göre tasavvuf , kitaplardan öğrenilerek değil bilgi ile uygulanarak elde edilebilir.Bu yolun mensupları tarafından binleri bulan tarifi yapılmıştır.Tarifler değişik asırlarda , farklı sufilerce yapılmıştır.Tariflerin çokluğu bir zaaf değil , aksine sistemin değişik yönlerini yansıttığı için faydalıdır ve bir zenginlik getirmektedir.Aynı sufinin birden fazla tarifi vardır.Bu da onun , hayatının muhtelif dönemlerinde yakaladığı “nükteleri”göstermesi   açısından önemlidir.
Tariflerden birine göre :”Tasavvufun başlangıcı ilim, ortası amel yani uygulama, sonu ise mevhibe yani Allah'ın özel bağışıdır”.İşte bu bağış , sufinin arzuladığı ve ona büyük manevi haz veren bir şey olmalıdır.
Hz.Cüneyd’in tarifinde:”Tasavvuf Hakk'ın seni senliğinde öldürmesi, kendisi ile diriltmesidir.”der.Yani kişinin zaaflarından, bencilliğinden ve beşeriyetinden sıyrılarak , üstün bir yaşayışa, adeta ilahi bir kişiliğe yükselmesi, kendisinden fani ve Hak’la baki olmasıdır.
*Tasavvuf edepten ibaretti.
*Tasavvuf gereksiz işleri terketmektir.
*Tasavvuf karşılıklı sevgi ve dostluktur.
*Hiçbir kaygı duymadan Allah ile beraber olmaktır.
*Tasavvuf Kur’an ve hadislere sarılmak, heva ve heveslere uymamak,şeyhlere hürmet etmek,zikre devam etmek,ibadetler konusunda bir takım tevillere kaçmamaktır.
*Tasavvuf ilahi ahlakla ahlaklanmaktır.
*Tasavvuf bencillikten kurtulup diğergam(özgeci) olmaktır.Kendinden çok başkalarını düşünmektir.Bir başka ifadeyle
“Tasavvuf yar olup bar olmamaktır
Gül-i gülzar olup har olmamaktır.”(yani herkesle dost olmak, kimseye yük olmamak,gül bahçesinin gülü olup diken olmamaktır)
Şu tarifleri de vardır:
*Tasavvuf üç şey üzerine kurulmuştur.Zaruret olmadıkça yememek, uykuya mağlup olmadan uyumamak, mecburiyet olmadan konuşmamak.
*Tasavvuf senin bir şeye sahip olmaman ve hiçbir şeyin de sana sahip olmamasıdır.

*Tasavvuf itirazdan vazgeçmektir.Ahde vefa etmektir.Emeli bırakıp amele sarılmaktır.Hakka bağlanıp masiva ile ilgiyi kesmektir.Cömertlik ve vefadır.Boş el hoş gönüldür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder