BÜTÜN TARİKATLARIN ORTAK TEMELİ:ZİKİR
Zikir üç açıdan ele alınabilir:1-DİNİ TEMELİ,
2-TARİKATLARDAKİ UYGULANIŞ BİÇİMİ, 3-PSİKOLOJİK BOYUTU
Zikir sözlükte,anmak, hatırlamak, unutmamak gibi anlamlar
taşır.Tasavvuf terimi olarak müridin sesli veya sessiz, toplu veya tek başına
Allah7ın isimlerini, telime-i tevhidi tekrar etmesi demektir.Amaç Allah7ı
anmak, o düşünce içinde derinleşip yoğunlaşarak O’na yakınlık hissi duymaya
çalışmaktır.
ZikirKur’an da sıkça geçer.
*”Allah’ı anmak en
büyük ibadettir”(Ankebut 29/45).
*”Allah’ı çokça zikredin,
O’nu sabah akşam tesbihedin”(Ahzap 33/41).
*”En güzel isimler
Allah’ındır.,o isimlerle Allah’a dua edin”(Araf 7/180)
Ayrıca ayakta iken, otururken, uzanmışkenyani her hal ve
durumda Allah’ı anarlarve bunutefekkürle yani bilinçli bir şekilde yerine
getirenlerövülür(Ali imran 3/191).Buşekilde şuurlu olarak yapılan zikrin mutlu
sonucu ise şöyle dile getirilir:
*”Bilin ki kalpler
ancak Allah’ı anmakla yatışır, arzuladığı huzur ve güveni bulur.”(Rad13/28)
Hz.Peygamber (sav) Allah’ın anıldığı evle anılmadığı evi
, diriyle ölüye benzetmiştir.Onun Allah’dan naklederek dile getirdiği şu
kudsihadis oldukça ilgi çekicidir:”Kulum benizikrederse onunla beraber olurum.Kulum beni içinden ve
gizlice anarsa ben de onu içimden vegizlice anarım.Benitopluluk içindeanarsa
ben de onu daha hayırlı birtopluluk içinde anarım.Kulum bana bir karış
yaklaşırsa , ben ona bir arşın yaklaşırım; bana bir arşın yaklaşırsa ben bir
kulaç yaklaşırım.O bana yürüyerek gelirse ben ona koşarak varırım.”
Tasavvufun amaçlarından başta geleni , Allah
yakınlığını elde edebilmek,hatta O’nda fani olup (fena fillah),yeniden O’nunla
dirilmek (beka billah) olduğundan, zikir bu amaca ulaşmak için bir araç olarak
görülmüştür
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder