30 Kasım 2017 Perşembe

TARİKATLARIN ORTAK TEMELİ :ZİKİR

BÜTÜN TARİKATLARIN ORTAK TEMELİ:ZİKİR
Zikir üç açıdan ele alınabilir:1-DİNİ TEMELİ, 2-TARİKATLARDAKİ UYGULANIŞ BİÇİMİ, 3-PSİKOLOJİK BOYUTU
Zikir sözlükte,anmak, hatırlamak, unutmamak gibi anlamlar taşır.Tasavvuf terimi olarak müridin sesli veya sessiz, toplu veya tek başına Allah7ın isimlerini, telime-i tevhidi tekrar etmesi demektir.Amaç Allah7ı anmak, o düşünce içinde derinleşip yoğunlaşarak O’na yakınlık hissi duymaya çalışmaktır.
ZikirKur’an da sıkça geçer.
*”Allah’ı anmak en büyük ibadettir”(Ankebut 29/45).
*”Allah’ı çokça zikredin, O’nu sabah akşam tesbihedin”(Ahzap 33/41).
*”En güzel isimler Allah’ındır.,o isimlerle Allah’a dua edin”(Araf 7/180)
Ayrıca ayakta iken, otururken, uzanmışkenyani her hal ve durumda Allah’ı anarlarve bunutefekkürle yani bilinçli bir şekilde yerine getirenlerövülür(Ali imran 3/191).Buşekilde şuurlu olarak yapılan zikrin mutlu sonucu ise şöyle dile getirilir:
*”Bilin ki kalpler ancak Allah’ı anmakla yatışır, arzuladığı huzur ve güveni bulur.”(Rad13/28)
Hz.Peygamber (sav) Allah’ın anıldığı evle anılmadığı evi , diriyle ölüye benzetmiştir.Onun Allah’dan naklederek dile getirdiği şu kudsihadis oldukça ilgi çekicidir:”Kulum benizikrederse  onunla beraber olurum.Kulum beni içinden ve gizlice anarsa ben de onu içimden vegizlice anarım.Benitopluluk içindeanarsa ben de onu daha hayırlı birtopluluk içinde anarım.Kulum bana bir karış yaklaşırsa , ben ona bir arşın yaklaşırım; bana bir arşın yaklaşırsa ben bir kulaç yaklaşırım.O bana yürüyerek gelirse ben ona koşarak varırım.”
Tasavvufun amaçlarından başta geleni , Allah yakınlığını elde edebilmek,hatta O’nda fani olup (fena fillah),yeniden O’nunla dirilmek (beka billah) olduğundan, zikir bu amaca ulaşmak için bir araç olarak görülmüştür

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder