20 Ocak 2018 Cumartesi

NEFSİN RUHA SECDE ETMESİ

Nefis denilen ,mananın maddesel boyutu olan bu dünyada zahir oluşunda aldığı isimdir.Nefis tecellidir,nefis sıfatın fiilidir.Bizler asıl itibarıyla nefis derken de ruh derken de aynı değerin farklı boyutlardaki ismini zikrettiğimiz için aynı değerden bahsediyoruz.Batın ve zahir boyutları.Batını ruh, zahiri nefis.Batını Hak, zahiri halk.Batını sıfat, zahiri fiil. Batını siret, zahiri suret.Batını müsemma, zahiri esma
Dünya denilirken de kesret denilirken de anlatılan nefistir.Nefis  Muhammedi nurun batınında mevcut olan özelliklerin , tafsilata çıkarken giydiği elbisedir.Mutlak olan nefis değildir, mutlak olan yani, o zahir oluşla görülen bilinen, o nefisle tecelli eden sıfattır.
Enam suresi 98 ayeti:O,sizi bir tek nefisten(Adem'den) var etti.(Yer yüzünde yaşamanız için)bir kalma yeri ve (ölümünüzden sonrası için ise)bir emanet bırakılma yeri vardır.Anlayan bir topluluk için gerçekten ayetleri iyice açıkladık" buyurulmuştur.
Nefis bizim dünyada bulunuş halimizdir.Nefis dünya için yaratılmıştır.Bu nedenle nefsin bütün ihtiyaçları dünyadan yanadır,dünyalıktır.Dünya nefsin pazarıdır ve varlığının dayanağı dünyaya bağlıdır.Dünyevi istekleri yerine geldikçe  ilahlığı perçinlenir.Ruh ile nefis birbirine zıt kutuplardır ve her ikisi bizde sırt sırta vermiş olarak dururlar.Yüzleri kendi boyutlarına dönüktür.Dönük oldukları boyutun sonu ve doyumu yoktur.Biz hangi tarafa hizmet edip yürüyor isek oraya doğru yaklaşırken aynı anda diğer taraftan uzaklaşırız.Nefis dünyada bulunmaya başladığında kendisini zulmaniyette tutan , şirkte olmasını sağlayan mahluk sıfatları yoktu.Tüm bunları , dünyada sonradan giyindi ve bunlar ile varlığa sahiplendi.,küfrederek kendisine zulmedenlerden oldu.Tüm talepleri bu ilahlığın devamı için olmaya başladı.
Nefsin dünyalık isteğinde tatmin yoktur.Yusuf suresi 53 ayeti:Ben nefsimi temize çıkarmam,çünkü Rabbimin merhamet ettiği hariç , nefis aşırı derecede kötülüğü emreder.Şüphesiz Rabbim çok bağışlayandır,çok merhamet edendir" buyurarak şirk olan bu halin nasıl tevhide dönüşeceğini de göstermektedir.Rabbin merhametine sığınıp, Rabbin isteğine kul olmak.Buz,güneşe muhabbet ile buzluğundan eriyerek aslına dönüşür.Buz ile anlatılan nefsin kendisini ilah olarak görmesidir.Güneş ise Rab olup , nefsin Rabbine muhabbeti kendisinin, Rabbin tecellisi olduğunu idrak edip aslına secde etmesidir.Bu konuda Hz.Mısri Niyazi
Şeritaın secdesi şekli sücuttur.Hakikatın secdesi mahvı vücuttur.
diyerek bu secdeyi anlatmıştırNefis varlığım dediğinin sıfatların tecellisi ile fiile gelişi olduğunu idrak edip, nisbetine tövbe ederek emanetleri sahibine teslim ettiğinde gerçekleşecek bir secde.
Mer arafe nefsehu fekad arefe Rabbehu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder