14 Ocak 2018 Pazar

EVTAD ve EBRAR

Nebe suresinin 7 nci ayetini("VEL CİBALE EVTADEN/Dağları da birer kazık yapmadık mı? buyrulmakla,dağlar yeryüzünün sükunu için yaratılmış bir kazık olarak telakki edilir.Bazı alimler ayette yer alan "evtad" kelimesini gerçek anlamında kullanıp buna seyyid, evliya, havasül asfiya anlamı vermişlerdir.Gerçekten evliya, seyyidler ve has kullar yeryüzünde sabit dağlar gibi varlık arzı bunlarla sabit hale gelir.EVTAD dörde ayrılır.Doğuyu muhafaza eden Abdulhay'dır.Batıyı muhafaza eden Abdulalim'dir.Kuzeyi koruyan Abdulmurit'dir.Güneyi koruyan Abdülkadir'dir.Ebdal ise yedi kişi olup yer kürenin bölgelerini yukarıdan ve aşağıdan korurlar.
"Ebdal"ın bu şekilde isimlendirilmesinin nedeni Onlardan biri vefat ederse ,kırk kişiden biri "nüceba"dan biri onun yerine geçer.Kırk kişi olan neciblerden eksilen kişinin yeri üç yüz kişi olan "nükeba"dan biri ile tamamlanır.Eksilen bu bu üç yüz kişi de "süleha"dan biriyle tamamlanır.
"Ebdal" bir yerde ikamet etmezler, fakat ebdal olmadan önce hasta olurlar, tedavi görürler, yerler, giyinirler ve evlenirler
Hz.Peygamber zamanında ebdalin kutbu Üveys'in amcası İsamüddin Kareni idi.O vefat edince yerine Mekke ile Yemen arasında bir köyden olan İbn Ata Ahmet geçti.Bilali Habeşi (r.a) Hz.Peygamber (sav) zamanında yedi ebdalden birisiydi.İmam Şafii de (ra) dört evtaddan birisi idi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder