21 Ocak 2018 Pazar

İNSANI YÜZÜNDEN TANIMAK

Tanımak,görmüş olmak, iulişkisi bulunmak, bilmektir.Tanıdım ben seni demek ibaresi görür hale geldiğimize, vakıf olmaktan gelir.Bir insan, kendisine özelliklerianlatılanıgördüğünde artık o ,ona yabancı değil, tanıdık gelir.İnsan tanımadığnı göremez.Görmek için tanımak, tanımak için tanıtana tabi olmak gerekir.Cenabı Allah kutsi hadisinde ;
“Ey Ademoğlu, kim kendini bilirse muHakk’AK Beni de bilir.Beni bilen de ancak Beni ister.Beni isteyen de mutlaka Beni bulur.Benibulan da her dilediğine ulaşır.
Diyerek tanımanın bilmek ile mümkün olduğunu anlatmaktadır.Bu bilme bizim kendi dışımızda bilme olmayıp,kendimizi hakikat cihetiyle bilme sonucu kendimizi tanımak, kendimizden Allah’ı tanımak ve tanıma sonucu görmektir.Efendimiz (sav) hadisinde:”Eğer Allah’ı Hakkıyla tanıyıp bilseydiniz, o zaman duanızla, hep dağlar yok olurdu.Rabbini en çok tanıyıp bileniniz, kendini en çok bileninizdir”diyerek bu gerçeğe vurgu yapmıştır.Allah’ı hakkıyla tanıyanın Allah’dan ayrı olarak kendisine verdiği müstakil varlığı son bulur.
Bakara 273 ayetinde:
İnfaklarınız ve sadakalarınız , kendilerini Allah yoluna adayan,yeryüzünde dolaşmaya gücü yetmeyen fakirler içindir.Onların durumlarını bilmeyen ,onları iffetlerinden dolayı zengin zanneder.Onları sen, yüzlerinden tanırsın.Zorla insanlardan bir şey istemezler.Hayır olarak ne verirseniz, o takdirde muhakkak ki Allah , onu en iyi bilendir.”buyurarak , tanımanın yüzlerden olacağını vurgulamaktadır.Yüz ise sıfat anlamında kullanılıp, sıfatlarından yani , onların hali ,tavrı, özellikleri ve yaptıklarından tanırsın deniliyor.Yusuf Suresi 58 ayetinde:
“Yusuf’un kardeşleri gelip onun huzuruna girdiler.(Yusuf)hemen onları tanıdı, onlar ise onu tanımıyorlardı” denilerek gördüğüne ehil olmadan tanınamayacağı anlatılmaktadır.Yusuf (a.s) kardeşlerine ehil olduğu, kardeşlerinin sıfatlarını bildiği için tanıdı, tanıdığı içingördü.Kardeşleri ise Yusuf (abs)’ın sıfatlarına ehil olmadığı, bilmediği için tanımıyorlar, tanımadıkları için göremediler.Ta ki Yusuf kendisini tanıtana kadar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder