25 Nisan 2020 Cumartesi

HAYR VE ŞER HAKKINDA

Amentü dediğimiz iman şartları için HAYRİHİ VE ŞERRİHİMİNALLAHİ TELA (Hayr ve şer Allah'tandır) deriz. Bu imandahayrın ve şerrin yaratılma yönü Allah'a aittir.
Hak Teala taleblerine binaen sıfat ve esması asar ve ahkamının zuhurunu murad eder; ve bazı esmasından razıdır vebazısından razı değildir. Nitekim Takva ve sıdk "HÂDİ" isminin ve küfür ve nifak dahi "Mudill" isminin mazharıdır.Hak Teala "Hadi"isminin asarından razı ve "Mudill" isminin asarı küfürden razı değildir. Ehli hidayet hakkında "RADIYALLAHÜ ANHÜM VERADU ANH -Beyyine 98/8"(Allah onlardan razı ve onlar da Allah'dan razıdır " buyurur. Keza ehli delalet hakkında VELAYERDA LİIBADİHİ LKÜFRE-ZÜMER 39/7"(Allah Teala kullarının küfrüne razı değildir) buyurur. Ve bir şeyi murad etmek ondan razı olmak değildir. Zira eğer Allah Teala küfürden razı olsa idi, peygamberler vasıtasıyla kullarını hidayete davet etmezdi.
Mevlana Efenidmiz Fihi Ma Fih'de buyurur:
Allah Teala hazretleri hayır ve şerri murad eder; fakat hayrdan razı olur ve şerre razı olmaz; eğer razı olsa idi hayır ile emretmezdi.Bunun naziri budur ki: Öğretmen, talebenin bilgisizliğini ister zira okuma, talebenin cahilliği ile mümkün olur. Ama öğretmen talebenin cehaletinden razı değildir. Razı olsa öğretmezdi. Doktor, bu mesleği murat ettiği için insanların hasta olmasını diler. Ancak onun doktorluğu insanların hastalığı ile mümkündür. Hasta olanı tedavi eder. Ancak hastalığından razı değildir. Keza fırıncı,kesbü kazanc için insanların acıkmasını ister ki ekmek satabilsin. İnsanların açlığından razı değildir. Eğer öyle olsa niçin ekmek yapsın. vesatsın.
İnsandan sadır olan fiiller aynı sabitesinin icabına müstenittir .Ayanı sabite ise sıfat veilahi isimlerin suretleridir. Abdin ilmi ilahide sabit olan hakikatı ebede kadar bakidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder