22 Ağustos 2017 Salı

ARİFLER GÜNAH İŞLER Mİ?

 Ariflerin günah işlemesi avam gibi değildir.
İbni Arabi hazretleri el-Fütuhat’ta der ki:”Bilesin ki havassın günahları başkalarının tabiatından gelen şehvetin hükmüyle işledikleri günahlar gibi değildir.Onların günahları te’vil’de hata etmeleri ile olur”
Bunun izahı şöyledir:Hat teala , arifi billah bir kulunun muhalif bir amel işlemesini murad etmişse , tevil ile bu ameli işlemeyi ona süslü gösterir.Çünkü arifin marifeti , onu kendisinde bir hak taraf olduğuna şahitlik eden bir tevil olmaksızın muhalefete düşmekten alıkoyar.Çünkü arif asla hürmeti/haramı çiğnemez.Süslü gösterme ve tevil yoluyla mukadder bir hataya düşerse ,Allah Teala ona kendisini bu fiile sevk eden o tevilin bozuk olduğunu bildirir.Hitekim Hz.Adem hakkında da böyle olmuştur.Çünkü o ,tevil ile asi olmuştu.İşte o zaman arif şeriat lisanının kendisinin isyan ettiğine hükmettiği gibi o da kendisi aleyhine aynı hükmü verir.O bu hataya düşmeden önce tevil şüphesi bulunduğu için asi değildir.Nitekim müçtehit bir meseledeki meşru hükmün o olduğuna inanarak herhangibir hususta fetva verdiği zaman hata ile vasfedilmez.Sonra ikinci bir durumda delil ile hata ettiği kendisine zahir olursa , daha önce değil delilin zahir olduğu zamanda zahir lisanı onun hata ettiğine hükmeder.İşte böylece keşf hali içinde olan bir kulun tevil,süsleme, gaflet ve unutma olmadan asla Rabbine isyan etmesinin mümkün olmadığı bilindi.
Bayezid Bestami hazretlerine “Ehli keşften olan sir arif günah işler mi?diye sorulduğunda  “Evet,Allahın emri mutlaka yerine gelecek ,yazılmış bir kaderdir”(Ahzap 33/38)diye cevap vermiştir.Allah hakkında takyit ile (kayıt ve şart koşarak)hükmetmemeleri ariflerin edeplerindendir..Hak Teala ezeli ilminde onlar aleyhine bir şey takdir etmişse o mutlaka meydana gelir.Meydana gelince de o kimse için mutlaka bir hicabvardır.Bunun en azı tevil veya tezyin(süslü)göstermektir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder