21 Şubat 2017 Salı

SOKRATIN,İSKENDER'E ÖĞÜTLERİ

Rivayete göre zülkarneyn çadırında daima altı kiş
İ bulundururdu:peygamberler,hakimler,casuslar,zahidler,fellesoflar ve efsuncular.
Bir gün sohbet için Sokrat’ı çaırdı .Sokrat gelmedi bunun üzerine “o gelmezse biz gideriz”dedi.Sokratın yanına varıp hürmetle uyandırdılar.Sokrat ayağa kalkıp hürmet etmedi.Zülkarneyn :Niçin gaflettesin?dedi.Sokrat:”Bir kişi ot yemeğe kanaat ede,sen neyler,Allah ile üns tutmuş olan senden alakasını kesmiş olur.Sen benim kullarımın kulusun.Benim iki kulum vardır ki;ona hırs ve şehvet derler.Sen o ikisinin kulusun.Ben onları kendime muti ettim..Sen onlara muti olmuşsun,ben kulumun kulu değilim”dedi.Nasihat isteyen Zülkarneyn’e sokrat şu öğütleri verdi:
Allah Tealayı unutma ,miskinleri kırma,ulemayı aziz tut,elinden geldikçe takva et,yalan söyleme.Dört nesne tedbirsizliğe delalet eder.,birincisi ahmaklarla danışmak,ikincisi olur olmaz yere mal harcamak,üçüncüsü dervişlerle öğütleşmemek ve sonuncusu zamanında ibret olmamaktır.”
Ey Zülkarneyn,dünya ve ahiret horluğu dört nesnedir:Birincisi tekebbürlük,ikincisi kendini beğenmek,üçüncüsü halkı hakir görmek,dördüncüsü buhul ve tamah.Eğer hor olmamak istersen bu dört fiili terk et.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder