19 Şubat 2017 Pazar

HÜSREV'İN VASİYETİ (KADINLARIN GÖRÜŞLERİ İLE HAREKET ETMEYİN)

Hüsrev balık yemeyi severmiş.Bir gün köşkünün salonunda Şirin ile birlikte otururken birden bir avcı gelir.Beraberinde büyük bir balık vardır.Avı balığı Hüsrev'in önüne koyar.Hüsrev balığı beğenir ve avcıya dörtbin dirhem verilmesini emreder.Bunun üzerine Şirin,Hüsrev'e dönerek:"Ne kadar kötü bir iş yaptın artık bu andan itibaren askerlerinden herhangi birine bu miktar bağışta bulunsan hakir görür ve 'efendim bana avcı bahşişini layık gördü'der",deyince Hüsrev:"Doğru söylüyorsun,fakat hükümdarlara verdikleri bahşişlerden geri dönmek yakışmaz,çirkin olur"deyince Şirin:
"- Avcıyı geri çağırırsın ve sorarsın bu balık erkek mi?Eğer dişi derse ben erkek balık severim dersin,Eğer Erkek derse ben dişi balık severim dersin"der.
Bunun üzerine avcı geri çağrılır  ve Hükümdar avcıya:
"Bu balık erkek mi dişimi ?"diye sorar.Avcı:
"-Hükümdarım bu balık hünsa(hem erkek hem dişi)der.Bu cevabı beğenen Hüsret avcıya dört bin dirhem daha verilmesini emreder.Avcı sekiz bin dirhemi bir torbaya doldururken içinden bir dirhemi düşürür.Torbasını indirir.düşen bir dirhemi almak için eğilir.alır ve çıkar.Şirin der ki:
"-Bu adamın ne kadar hakir ve sefil olduğunu gördün mü?Bir dirhem düştü de omuzundan sekiz bin dirhemi atıp o bir dirhemi almak için eğildi ve aldı.Bir dirhemden vazgeçmek adama kolay gelmedi".Bu söz üzerine padişah gazaplanır.Avcyı tekrar çağırtır.adam geri gelince:
"-Ey alçak himmetli adam, sen insan değilmisin? Nedir bu hırs ve bir dirhem için kendini paralamak"diye sorar Avcı yeri öperek:
"-Ben bu bir dirhemi nazarımdaki değerinden dolayı yerden kaldırmış değilim.Ben bunu şunun için kaldırdım:Bu dirhemin bir yüzünde hükümdarımızın adı,diğer yüzüne ise resmi nakşedilmiştir.Bilmeyen birisinin gelip üzerine basacağından korktum.Korktum ki bilmeden bu bir dirhemin üstüne basar ve böylece hükümdarımızı ve resmini hafife almış olur"
Hüsret avcının bu cevabından hoşlanır ve bir dörtbin dirhem daha verilmesini emreder.Sonra "insanlara,kadınlara asla itat etmeyin ve onların görüşleri ile sakın hareket etmeyin"diye vasiyetini kaleme alır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder