30 Ocak 2020 Perşembe

MESNEVİ-İ ŞERİFDEKİ MÜSTEHCEN MİSALLER

İnsanlar iki kısımdır: Ehli hidayet ve ehli delalet. Bu iki kısmın açığa çıkması gerekir. Hidayeti ve delaleti açığa çıkartacak bir takım mizanlar (ölçüler) ve imtihanlar gereklidir. Kur'an-ı Kerim de zikredilen sivrisinek örnekler için ehli delalet ;"Allah Teala'nın kendi kelamında sinek ve örümcek gibi ehemmiyetsiz bir takım haşeratı darbı mesel olarak irad etmesi azameti uluhiyyesine yakışır bir şey değildir. Acaba bunları zikr ile ne murad ediyor? diye düşünürlere Hak Teala cevaben :"Ben bu mesel ile bir çok kimselerin delalete düşmelerini, çok kimselerin hidayete vüsullerini murad ettim". Delalet ve hidayet insanlar içinde gizli oldukları için bunların ortaya çıkması bir muharrik ve mizan gereklidir. Mesnevi-i şerif kelamullah üslubu üzere olduğundan bu mizanlara haizdir. Mevlana Efendimiz buyururlar ki:"Benim hezlim hezl değildir, talimdir". Misaldeki mana önemlidir. Livata yapan kişiden fail olan, mefulün belinde bir hançer görüp sorar:"Bu ne içindir?" Meful der ki:"Bir kimse benim hakkımda fena düşünürse bu hançer ile karnını yararım". Fail der ki:Elhamdülillah ben senin hakkında fena düşünmüyorum."Bu misalde anlatılmak istenen:İşi gücü her günkü işlerinde fitne ve fesad olduğu halde hala istikametten ve hamiyetten bahsedenlerin hali bu luti'nin haline temsildir. ...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder