15 Ağustos 2019 Perşembe

MEVLANANIN SANDUKASI

Hz.Pir Mevlana efendimizin sırlandığı yerin üzerinde ahşap bir sanduka vardır.Cevizden yapılmış bu sanduka Selçuki oymacılığın şaheseri idi.Sandukayı,mimar Selim oğlu Abdülvahid yapmıştır.Sandukanın alt kısmında:"Tanrı beni aşk şarabından yaratmıştır" beyti işlenmiştir.Sandukanın üstünde ise Hz.Pir'in ölümü ile alakalı söylediği şu gazel hakkedilmiştir:
"Ölüm günü tabutum yürüyünce , şu dünyanın dertleriyle dertleniyorum sanma.Bana ağlama;yazık yazık deme.Şeytanın tuzağına düşersem işte hayıflanmanın sırası o zamandır.Cenazemi görünce ayrılık,ayrılık deme;buluşma , görüşme zamanım o vakittir benim.Beni toprağa koyunca elveda elveda deme sakın.Mezar cennetler topluluğunun perdesidir.Batmayı gördün ya, doğmayı da seyret, güneşle aya batmaktan ne ziyan gelir ki?Sana batmak gibi görünür, ama aslında doğmaktır o.Mezar hapishane gibi görünür, ama ruhun kurtuluşudur.Hangi tohum yere ekildi de çıkmadı?Niçin insan tohumu hakkında yanlış zanna düşersin?Hangi kova kuyuya sarkıtıldı da dolu çıkmadı? Can Yusuf'u niçin kuyudan ziyan görsün, niçin feryad etsin? Bu yanda ağzını yumdun mu, o tarafa aç.Artık senin hay-huyun, mekansızlık boşluğundandır.
Sandukanın alt kısımlarında yine şu gazel oyulmak suretiyle işlenmiştir:
"Toprağımdan buğday çıkar da buğdaydan ekmek yapıp yersen, sarhoşluğunu artırır.Hamur da deli olur, ekmekçi de.Ve fırın sarhoşça beyitler terennüm eder.Mezarımı ziyarete gelirsen üstündeki toprak yığını oynar görünür sana.Kardeş, mezarıma tefsiz gelme.Çünkü Tanrı meclisinde dertli olmak yaraşmaz.Kefenimden bir parçacık yırtar da göğsüne bağlarsan , canından sarhoşluğa bir kapı açılır da her yandan sarhoşların çalıp çağırmasını duyarsın.İşin iş olur, her işten mutlaka başka bir iş doğar sanma.Tanrı beni aşk şarabından yaratmıştırÖlsem çürüsem bile gene o aşkım ben.Ben öylesine bir sarhoşum ki aslım aşk şarabı.Söyle bakalım, şaraptan, sarhoşluktan başka ne doğar?Ruhum Tebrizli Şemseddin'in ruhunun konduğu burca konar da bir daha gelmez artık"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder