28 Temmuz 2018 Cumartesi

MESNEVİ HİKAYELERİYLA ANLATILMAK İSTENEN

(1)NCİ HİKAYE Padişah ve Cariye kıssası
Padişah RUH'u temsil eder.Cariye, NEFS'İ TEMSİL EDER.ilahi hekim,MÜRŞİD-İ KAMİL'İ TEMSİL EDER.kuyumca , DÜNYA SEVGİSİNİ ,ALTINI,GÜMÜŞÜ ,maddi zenginliği heva ve hevesi temsil eder.
Padişah, ruh, her bakımdan üstün bir varlık olduğu halde, kendi mevkiini, şerefini düşünmeden, bir cariyeye(nefse) gönül vermiştir.Böylece Ruh, aslının ne olduğunu hesaba katmadan  nefsin esiri olmuş ve şehveti sevgili olarak seçmiştir.Nefs tineti gereği gözü aşağılardadır.Heva ve hevesine kapılmıştır.Onun dünyevi istekleri, altını ve gümüşü sevmesi , hastalığı ,kuyumcuya olan aşkıyla sembolize edilmiştir,Cariyenin maddeye karşı duyduğu kuvvetli arzu , onu padişah ruhdan uzaklaştırmaktadır.Ruh, gönül verdiği nefsin kendisen yar olmayışından  ve hastalığından çok üzgündür.Onu bir çok hekimlere gösterir.Onu tedavi edemeyen hekimler , sahte şeyhlerin sembolüdür.Ruhun, nefsi sıhhate kavuşturması için becerikli bir hekime yani mürşidi kamil'e ihtiyacı vardır.Allah'ın lütfuyla ruh,gerçek bir hekime ,mürşidi kamile kavuşunca hakikatı anlar ve ona"Benim gerçek sevgilim sensin"der.Çünkü mürşid-i kamilin yüzünde ilahi nuru, ilahi güzelliği bulur.Fakat gönül verdiği cariye(=nefs)aşağı duygulardan ,manevi hastalıktan kurtulmasını istemektedir.Padişah(=ruh) mürşidi kamilin tavsiyesine uyarak cariye(=nefs)'i vaktiyle gönül verdiği cismani arzu ve şehveti temsil eden kuyumcu ile evlendirir.Nefsin maddi sevgiliye kavuşması , onun şehvetten bıkmasını sağladı.Neticede dünyevi arzuların , maddi zenginliğin sebbolü olan kuyumcu yok olunca,nefs, düştüğü hatayı anladı.Şehvetten, ihtirastan yakasını sıyırdı, temizledi ve ruha layık bir sevgili oldu.
Bu temel hikayeden anlaşılacak kurallar:Nefis ancak mürşid-i kamille terbiye olunur.Mürşidi kamili bulmak Allah'ın bir lütfudur.Mürşide teslim olmak ve tavsiyeleriyle hareket etmek maksada ulaştırır.
Bu hikayeye başlamadan önce Hz.Pir Mevlana efendimiz:Bu hikaye gerçekte kendi halimizi anlatan bir hikayedir" diye buyurarak,ezelde , ruh aleminde mutlu bir hayat sürerken , bu dünyaya sürgün edilen "ruh"un nereden geldiğini unutarak, maddi arzulara kapılması, fani güzellere gönül vermesi yüzünden uğradığı musibetlerin , ızdırapların hikayesidir,demek istemektedir.
Bugünün insanı çözüm arıyorsa izdirabına yahut ahirete ait hakikat arıyorsa Mesnevi-i şerifin birinci hikayesinden işe başlayabilir.
Cami bu ihtiyacı gidermemektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder