25 Aralık 2016 Pazar

İBRAHİM VE NUH MEŞREPLİ SAHEBELER

Rivayet edilirki Bedir savaşında müşriklerden yetmiş esir alınmıştı.esirler arasında Efendimizin amcası abbas, amcası Ebu Talib'in oğlu Akil de bulunuyordu.esirlere ne yapılması hususunda ashabı ile istişarede bulundu. Hz ebubekir (r.a9"onlar senin kavmin ve yakınlarındır.Onları öldürmeyip sağ bırak.Belki Allah onlara hidayet buyurur da Müslüman olurlar.Onlardan fidye talep et.Hiç olmazsa bu sayede ashabın güç kuvvet kazanır"
Hz.ömer (r.a):"Onlar seni yalanlayıp memleketinden çıkardılar.Seninle savaşa giriştiler.Hepsinin boyunlarını vur.Çünkü bunlar küfrün elebaşlarıdır.-kendi yakınlarından birini kastederek bana falanı, Ali'ye kardeşi Akil'i ve Hamza'ya kardeşi Abbas'ı ver boyunlarını vuralım"dedi.
Resulullah bu görüşe meyletmedi ve şöyle buyurdu:"AllahTeala kimilerinin kalbini o derece yumuşatır ki ,sütten bile yumuşak olur..Kimilerinin kalbini o kadar katılaştırır ki taştan bile sert olur.Ey Ebubekir sen İbrahim(a.s)'a benzersin O demişti ki:"Bana tabi olan bendendir.Bana isyan edene gelince muhakkak ki sen mağfiret edici  ve rahmeti bol olansın"(İbrahim 14/36).Ey Ömer!Sen de Nuh (a.s)'a benzersin O da: " Rabbim yeryüzünde kafirlerden tek kişi bırakma"(Nuh 71/26)diye dua etmiştir.
Efendimiz ashabını muhayyer bırakıp şöyle buyurdu:" İster öldürürsünüz, isterseniz öldürmeyip her esirden sekizyüz dirhem yada yüz yirmi dinar fidye alırsınız.Fakat fidye alırsanız sizden de onların sayısınca şehid verilecek demektir"Ashab: Fidye alalım ,Bizden de yetmiş kişi şehid olup cennete girmiş olur."dediler.Bu sözleri ve fidye almaları nedeniyle Uhud gazvesinde Müslümanlardan yetmiş kişi şehid oldu.
Enfal suresinin 68 inci ayeti Bedir esirlerinin öldürülmeyip fidye alınması kararı üzerine "Eğer önceden Allah tarafından verilmiş bir hüküm olmasaydı, aldıklarınızdan dolayı size mutlaka büyük bir azap dokunurdu" buyrulmuştur. Fidye hadisesinde dünyaya meyil mevcuttur.ayetteki "önceden verilmiş bir hüküm"cümlesinden esirlerden bazının bizzat kendisinin, bazısının da çocuklarının ve zürriyetlerinin iman etmesi için o esirlerin sağ bırakılması"tefsiri yapılmıştır.
Bedir Esirleri konusunda sadece Hz.Ömer ve sad b.Muaz "öldürülmeleri"görüşünü beyan etmiştir.Efendimiz"Azap inmiş olsaydı Ömer ve sad b.Muaz'dan başka kurtulan olmazdı"buyurmuştur.
Abdullah b.Ömer (r.a)şöyle demiştir:Ne zaman insanların başına bir iş gelse Ömer bir görüş söyler,diğrleri de başka bir görüş ileri sürerlerdi.Fakat Kuran-ı Kerim ,Ömer'in görüşüne muvafık bir surete nazil olurdu.Bu nedenle Bir hadis-i Şerifte:"Muhakkak ki Allah hakkı Ömer'in dili ve kalbi üzerine koymuştur"(Tirmizi8,Müsned 2-53)
Vahye Uygun olan Hz.Ömer'in görüşlerine örnek olarak şu hadiseler ve ayetler verilebilir:
Birincisi Bedir esirleri hakkındaki görüşüdür.Yukarda anlatılmıştı.
Bir başka örnek: Hz.Ömer'in:"Ya Resulullah, eşlerinizin yanına iyi de kötü de girebiliyor.Emretseniz de örtünsünler"demiş arkasından (hicab)örtünme ayeti nazil olmuştur.
Resululah'ın eşleri bazı istekleri konusunda kendisine karşı birlik olmuşlar, Hz.Ömer de onlara:"O sizi boşarsa belki de Rabbi ona, sizden daha hayırlı eşler verir"(Tahrim 66/5)demişti.Hz.Ömer'in önceden söylediği söz ,lafzen de gelen ayete uygun düşmüştü.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder