15 Mayıs 2021 Cumartesi

İMAM GAZALİ'NİN İRŞADI

İmam Gazali hazretleri zahir ilimleri tahsil için tam yirmi sene bir medresede çalışmıştır.Dersler bittikten sonra hocası kendisin icazet vermiş ve memleketine gitmesi için destur vermiştir.imam Gazali tüm kitaplarını ve ders notlarını katıra yükleyip bir kervana katılarak memleketine dönmektedir.Bir gün haramiler kervanın önünü keserek tüm mallarına el koyarlar.Gazali , katırını alan eşkiyaya yalvarır:"Bu katır üzerinde benim yirmi yıllık emeğim olan kitaplarım ve ders notlarım vardır" desede eşkiya aldırış etmez.Tüm malları bir araya toplayan eşkiya başının yanına varır ve meramını anlatır."Bunca yıldır ilim tahsil ettim icazetimi aldım.memleketime gidiyorum.Katırı alın ama kitaplarıma dokunmayın,size bir faydası yok"der.Haramibaşı Gazali'ye bakar:"Bunca yıldır ilim tahsil ediyorum diyorsun.Sonra dailmini katıra yüklemişsin.Desene katır gitti, ilmin de gitti.Katırın üzerindeki ilmin sana ne faydası var.Bir de alimim diyorsun"der ve askerlerine emir vererek verin katırını gitsin der.İmam Gazali memleketine gelir ve bir köşeye çekilerek katıra yüklediği tüm notlarını ezberler.Bir müddet sonra bir türlü tatmin olmaz:Biz bu ilmi nakil yoluyla aldık.ama biliyoruz ki Kur'an da Allah'ın kendi tarafından ilim verdiği Hızır gibi kişiler var.Asıl ilim o olsa gerek.Bizim Hızır'ı bulmamız gerek" diyerek kendisi gibi aynı dertten muzdarip bir arkadaşı ile başlarlar ilmi ledün sahibi kamil aramaya.Bir akşam vakti bir memlekette bir zat ile karşılaşırlar.O zat tarlasını sürmüş terini silmektedir.Gazali ve arkadaşını görür.Yabancı olduklarını anlar gelin dinlenin bir şey aramaktasınız galiba der.Akşam benim misafirim olun diyerek ikisini de evine götürür.Evde yolculuklarının sebebini sorar.Her ikisi de meramlarını anlatır.O zat:Çetin bir meseleyi aramaya çıkmışsınız evlat, hiçbir yerden o zatla alakalı koku gelmiyor der.Gazali kalbindeki kabziyyetin dağıldığını hisseder ve o zattaki değişikliği anlar.İçinden aradığımızı bulduk derler.Gazali ve arkadaşı o zata"Efendim bizi talebeliğe kabul et" diye rica ederler.Peki der.bir başka odaya çekilir ve bir süre sonra Gazali'yi yanına çağırarak huzuruna alır.edep içinde olan Gazali'ye Evladım Senin dersin La ilahe illallah der.Diğer talebeyi çağırır ve ona da "Evladım senin dersin sadece La ilahe illallah" deyince o talebe Olurmu efendim Muhammed Resulullah'sız tevhid olurmu der.Odalarından çıkıp izin alarak memleketlerine dönerler.Bir zaman sonra her ikisi de Bu zatı ziyarete giderler.İlk olarak Gazaliyi huzuruna alıp:Evladım verdiğim derse riayet etmişsin, kemalatı da üzerinde görülmekte,bundan sonraki dersin Muhammedün Resulullah'tır der.Gazali odadan çıkar.Diğer arkadaşı içeri girer.Efendi sorar:Evladım dersin ne idi? adam cevap verir:"La ilahe illallah muhammed Resulullah" der.Hazret:Amla evladım muhammedün Resulullah dersini vermedik.O kişi olurmu efendim demeye kalmadan Efendi ellerini o itiraz eden şahsın yüzüne sürer ve adam bir anda levhi mahfuz'u görür.orada "La ilahe illallah" yazıyor "Muhammed Resulullah" yok.Efendi'ye :Efendim melekler "Muhammedün Resulullah'ı yazmayı unutmuşlar.Hazır gelmişkenbiz ilave edelim" der.Hazret neylesin talim,adam olmamış teslim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder