19 Şubat 2019 Salı

İNSANI KAMİLDE GÖRÜLEN İKİ FARKLI HAL

İnsanı Kamil bazen öyle bir hal ile zahir olur ki , müşebbih olan kimse o hali görünce gayriyyet fikrinden vazgeçerek ayniyyete hükmeder.Ve bazen öyle bir renk ve suret ile zahir olur ki , muvahhid olan bu sureti görünce , yanıldığını anlayıp gayriyyetine hükmeder.Nitekim Efendimiz (sav) bu iki hale işaretle,"BENİ GÖREN HAKKI GÖRDÜ" ve "Ben ancak sizin gibi bir beşerim"(Kehf 18/110) buyurdular.Velhasıl insanı Kamil'in hem ayniyyeti ve hemde gayriyyeti sabittir.ve onun hakkında tevhid ve teşbih ile hükmedenler"hayret" den kurtulurlar.Zira bu ayniyyet ve gayriyyet mernatibi vücudun iktizasındandır.
Nitekim Cenab-ı Şeyhi Ekber  Fütuhatı Mekkiyyesinde şu beyit ile buna işaret eder:
"Rab Hakk'dır, abd de Hakk'tır.Mükellef olanın kim olduğuna şuurum olaydı  ne olurdu! Eğer sen abd dersen o ölüdür; ve eğer (Rab) dersen, teklif olunan nerede?"
Divani Kebir'de hz.Mevlana efendimiz buyurdular:
"Ey Yemen ahuları arasındaki ahu,sen bedende benim gözüm ve ruhumsun! Ey yaşı küçük ve bedeni taze, ey süt içen karibul ahd! İnsanlar arasında benim aşık olduğum sabit oldu; şukadar ki , aşkımın kime olduğunu bilmediler.Onun ruhu benim ruhum ve benim ruhum da onun ruhudur; bir beden de iki ruhun yaşadığını kim gördü?"
Demir, ateşte kalıp kıpkırmızı kesildiği vakit ona "ateş" dense yeridir.İnsanı Kamil bazen kendi kulluğunu kaldırır ve sıfatı Hakk ile zahir olup "Enel Hak" veyahut (Kendimi tesbih ederim , benim şanım ne büyüktür)gibi sözler söyler ve bu surette kendinin kendiliği kalmaz.
Fihi ma Fih eserinde Hz.Pir buyurur:"Enel Hakk" sözü azim bir tevazudur."Enel abd" davası büyüktür.Zira bu davada hem Hakk'ın ve hem de abdin vücudu iddia edilmiş olur."Enel Hak" davasında abd kendi vücudunu nefyetmiş olur."Enel Hakk" haline Muhakkıklar "ittihad" derler.Bu hal daimi değildir.Zira beşer takat getiremez.Bu hale Hz.Mansur,aşık olduğu için daimi olarak bu halde kalmak istemiş ve "Katlime say edenlere rahmet et" diye yalvarmıştır.
Mevlana efendimiz bu makamı ittihada işareten çok sözleri vardır.Nitekim buyururlar:"Ben tamamıyla herkesin üzerine yemin ettiği şey oldum"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder