20 Şubat 2019 Çarşamba

İKİ İLİM

Kesbi ilim ve Vehbi ilim.Kesbi ilim ,kitapların mütalaasıyla hasıl olur.Bunda akıl faaldır.Bu ilmin istinat ettiği esasat ,zan ve kıyas ve akli delillerdir,Kelam alimleri ,şeriat alimleri bu sınıftadır.
Vehbi olan ilim , riyazet ve tasfiyeyi kalb ile hasıl olur.Binanaleyh bu ilmin dayandığı esas, doğrudan doğruya kalbevarid olan sıfat ve esmai ilahiyye nurlarıdır.Ve bu sınıf akli delile ihtiyaç duymaz.Meşayihi sufiyye bu sınıftandır.
Kitap alimi ,ceylanın izini süren avcı gibidir.zahiri laflarla meşgul olur.uzun zamandan sonra nasibi varsa müridine koku alma duyusunu veren bir Mürşid-i kamil'e yolu uğrarsa,bu mürşid ona rehber olur.
Zahiri şeriat alimi,sünneti seniyyeye riayet ve şeriata hizmet  maksadıyla meşgul olduğu vakit bunun şükrünü eda etmiş olur ki akabinde ceylanın ayak izini takipten vazgeçer, bu sefer ceylanın göbeğinden çıkan misk kokusunu algılamak olan bir başka "iz" takibine başlar ve bir mürşidi Kamil bulur.
Hz.Mevlana efendimizin hayıtını anlatan Menakıbı Sihepsalar isimli eserde nakledilir ki;Şemseddin-i Mardini isimle zahir ulamasından bir zat var idi ve Hz.Pir'in semasına hoş nazarla bakmazdı.Bir gece rüyada Efendimiz (sav)'i gördü.Selam verdi fakat Efendimiz yüzün çevirdi.Bunun üzerine dedi ki:"Ya Resulullah ! bu kadar sene zahmetler çektim ve hadis ve şeri hükümlerin tahkikine gayret edip , ehli islamın müşküllerine çalıştım.Şimdi bu zaif kulun mahrumiyetine sebeb nedir?" deyince Efendimiz (sav) Evet bunların hepsi doğrudur.Fakat sen bizim ihvanımıza nazarı inkar ile bakıyorsun.Bu ise bütün günahların üstündedir" o günden sonra Şemseddin-iMardini Hz.Pir hakkındaki olumsuz düşxüncelerinden vazgeçerek h0azrete mürid olmuştur.
Bize göre yeşil bir ağaç yaprağı Ariflerin nazarında marifeti ilahiyyeye mahsus bir kitaptır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder