15 Ocak 2019 Salı

MESNEVİ-İ ŞERİFTE VUSLATLA ALAKALI KULLANILAN BEŞERİ KAVRAMLAR

Hz.Piur Mevlana efendimiz,Hakk7a vuslat olayını anlatırken Arus  "Gelin" kavramını kullaanmıştır.Gelin yüzünü herkese gösterir ama halvet'te yalnız güvey bulunur demiştir.Hz.Pir bu tabiri kullanırken "Aşk ve can, her ikisi gizli ve mesturdur;eğer onu arus tabir edersem ayıp seyledim sanma.Miracda Efendimiz Sav 'in Hakk7a yakınlığı ifade edilirken ayet "İkiyay kadar, yahud daha yakın oldu"(Necm 53/9 buyurmaktadır.Eğer bu söylenen sözler ayp olmuş olsa idi Hakk Teala onabu söz söyletmezdi.Çünkü peygamber varisleri kendiliklerinden konuşmazlar.
Aşkın gayrini görmeyen kimse , ayb olur.Alemi surette  ve kendi nefsinden sarhoş olmuş kimse  ortada hep ayıp ve kusur müşahede eder.Görüşü noksan olan kimsenin kendisi baştan aşağıya ayıp olur.Suretperestlikten ve nefsin sıfatından kurtulmuş kimsenin vücudnda temiz olan ruh hakim olduğu vakit nazarında kainattahiçbir ayıb ve kusur kalmaz.Batılı da kendi dairesinde hak görür.Çünkü Hak teala'nın isimleri tecelli etmektedir.İbni Arabi'nin mürşidi Ebu Medyen-i Mağribi hazretleri buyurmuştur:"Batılı kendi tavrındainkar etme; zira o da Hakk'ın zuhuratından bir cüz'dür."  Mümin ismi Hadi'nin mazharı olup ondan hayır vehasenatlar zuhur eder.Kafir ise ism-i Mudill'in mazharı olup ondan günah ,şer,seyyiat zuhur eder.Hakkteal onların iman ve küfre olan meyillerini kabul eder ve fiillerini halkeder.
Küfür dahi Halık'a nisbetle hikmettir; bize nisbet ettiğin vakit, küfür afettir.Hak Teala'nın bu isimleri, bir hikmete müsteniden zuhur etmiştir.Çünkü "Ve biz semayı ve arzı ve onların arasındakilerini batıl olarak yaratmadık"(Sad 38/27) buyrulmuştur.
Hz.Pir sözleri arasında aşkın galebesinden dolayı ifadeettiği bir sözdeki ayıb ve kusuru  için sebze alırken terazide birlikte tartılan sebzenin çöpünebenzetmiştir.Mesela bir Kg ıspanak alsan sapları ile tartarlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder