Bu şerefli
vücudun ,yani insanı kamil vücudunun başlangıcı madenler olmuştur.ki onların
öncesi tin-i teziç yani yapışkan bir topraktır.Sonra ondan hacere yani taşa
terakki kılmıştır.Ondan parçalanmaya müsait cevhere ulaşır ki ,demir, bakır,
kurşun, kalay, gümüş, altun gibi madenlerdir.Ayrıca lal, yakut zümrüt gibi
cevahirin mertebesine yükselmiştir ki ta
mercana varıp ondan nebati eserlerde kendini gösterip o mertebelerden de
yükselip tohumsuz biten bitkilerin mertebesine gitmiştir.Sonra tohum ile biten
bitkiler mertebesine ve ondan ağaç
suretine varıp ta hurma ağacına ulaşmıştır.Hurma mertebesinden hayvan
mertebesine yükselip nice yıllar o mertebelerde ömür sürmüştür.Ta fiil ve
surette insana benzeyen maymun mertebesini bulmuştur.Bu mertebeden de yükselip
insan suretine gelmiştir.Sonra o insan kemalin suret ve siretinde terakki edip
insani kamil mertebesine gelip ilahi ahlak ile dolmuştur.o kemali marifete erip
aklı külle vasıl olmuştur.Bu mertebede onda dairei vücud tamamlanıp nihayet
bulmuştur.Zira umumi alemin vücudunun emri devri yani küli ruh bulunmuştur ve
bu her şeye sirayet eden vücud bir daire şeklinde resm olunmuştur..onun
başlangıcı aklı evvel nihayeti insanı kamildir.Sonra vücud dairesinin ahiri
evveline gelip insanı kamilde muttasıl olup tamamen bilinmiştir.Amma feyzi
Rabbani mevcudatın tamamında vardır ve insanı kamil bunlarla
vasıldır.Mevcudatın hepsi o semte yönelmiştir ve o semte nazırdır.Herkes
kabiliyeti kadar feyzi feyyaza naildir.Çünkü genişleyen ve varlığı ihata eden
vücud olan rabbaniye çeşit çeşit şekillerde zuhur edip pek çok mertebeye
ulaşmıştır.sonra her mazhar ve suretin boyasıyla boyanıp gerektiği kadar ışık
salmıştır ve tek bir vücud iken muhtelif suretlerde zuhura gelmiştir.Sonra her
nesnenin bir ismi vardır ki o isim ona Rab olmuştur.Her kim ki kendi rabba
mukayyedi terbiyesinde kalmıştır, o kimse Hakkı unutup kendini tanımış kendine
tapmıştır.Sonra bütün zamanlarda alem halkıyla cengi cidal(kavga)edip kendini
inkar ile itiraz ateşine salmıştır.Kendi çizdiği yollardan giderek keder
denizine dalmıştır.ve kimki kendi rabbi terbiyesinden çıkıp rabbül erbab
dairesine dahil olmuşsa tabiat zindanından ruh fezasına gelmiştir.O kimse nefs
putunu kırıp Samed olana yönelmiştir.O bütün vakitlerinde cümle halk ile sulh
ve salah kılıp işlerini Hakka havale etmiş ,her gamdan azad olmuş ve saadeti
ebediyye bulmuştur.Zira ki insan-ı kamil olup aklı külle vasıl olmuştur.onun
devresi tamamlanıp her muradı hasıl olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder