28 Ekim 2016 Cuma

İHRAMLIYA AV YASAĞI-KARA AVI-DENİZ AVI-KURBAN ETİNDEN YEMEK VE YOKSULA YEDİRMEK BAHİSLERİ

Bu kavramların iş'ari manaları üzerine düşünen sufiler şöyle bir sonuca varmışlardır."İHRAMLI İKEN"kavramında seyrü süluk yolunu anlayarak Allah'a vuslat yoluna girmek algılanmıştır.ve bu yola girildiğinde "KARA AVININ YASAK OLMASI"nı dünyevi lezzetler,ve dünya metaını "av"telakki edip bunları temin hususundaki gayretlerin yasak kavramı içinde olduğunu algılamışlardır.İhramdan çıkmayı ise vuslat yolunun tamama ermesi olarak telakki etmişlerdir."Deniz Avı"kavramından ise vuslat yolu sürecinde ve vuslattan elde edilen manevi neşenin helal olduğu ve bu avın(neşenin) ve vuslat tamam olup ihramdan çıkıldıktan sonrasına ait dünyevi metaa sahip olma gayretinin zararsız olup elde edilecek kara avının(kurbanının)kesilip yenebileceğini(elde edilebileceğini)ve fakire de verilebileceği(dağıtılabileceği)ne işaret olarak telakki etmişlerdir.Çünkü seyrü süluk yolu kat edilmeden dünya metalarına ve makamlarına sahip olmak "kara avı"telakki edilip insanı maksattan uzaklaştırdığı için yasak kılınmıştır.Manevi kazanımlarda(deniz avında)ise yasak yoktur.Seyrü süluk esnasında ve vuslat akabindede bu kazanımlarher zaman helaldir ve temizdir.Kara avının yasaklanması sırf zamanlama ile alakalıdır.Çünkü yeni doğmuş bebeğe nasıl ki yetişkinlerin gıdası zarar verirse,sülukunu tamamlamamış kişiyede dünya malı ve makamlrı zarar verir.Bu tıpkı olgunlaşmamış,şekerini almamış üzüm salkımlarına soğuk havanın zarar vermesi gibi bir tehlike olup şekerini aldıktan sonra üzüm salkımı kar içinde kalsada hem bozulmaz hemde daha lezzet arzeder.
"Kara avından"belki hem dünya nimeti hemde ahiret nimetlerinden hatıra gelen şeylerde olabilir.Çünkü bir hadis-i şerifte:"Dünya,ahiret ehline; ahiret de dünya ehline haramdır.Ehlullah'a (Allah ehline) ise hem dünya hem de ahiret haramdır." buyrulmuştur.

Mevlana Vakfı  İSKENDERUN

Av.Şemsettin KESER
semsettin.keser@hotmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder