5 Eylül 2021 Pazar

YUSUF VE KARDEŞLERİ KISSASINDAN ÖĞRENİLECEKLER

 sure içindeki ayet bunu açıkça ifade etmiştir:"Yusuf ve kardeşler kıssasında öğrenmek isteyenler için ayetler vardır". Bilindiği gibi Ayet, ilmi gerçek anlamındadır.Yusuf suresinin ayet 8 ila 14 arasındakilerin meali şudur:

Ayet 8 "Dediler ki(Yusuf7un on kardeşi)Yusuf ve biraderi babamıza daha sevgili , biz ise birbirine sargın bir kuvvetiz.Doğrusu (belli ki)babamız açık bir yanılgıdadır"

Ayet 9:"Yusufu öldürün yahut bir yere atın ki babamızın teveccühü bize kalsın ve ondan sonra salahlı bir kavim olalım"

Ayet 10:"İçlerinden bir sözcü dedi ki:Yusufu öldürmeyin; bir kuyu dibine bırakın ,kafilenin biri onu lekit olarak alsın.Evet böyle yapın"

Ayet 11,12 :"Ey Babamız! Yusuf'un iyiliğini istediğimiz halde , onu niçin bize emniyet etmiyorsun?Yarın bizimle gönder .Bizimle gezsin oynasın , biz onu gözetiriz"

Ayet 13:(Babaları)Onu götürmeniz beni mahzun eder"dedi.Korkarım ki onu kurt yer de haberiniz olmaz"

Ayet 14:"Vallahi biz sargın bir kuvvet iken onu kurt yerse biz çok hüsran çekeriz" dediler

Bu yedi ayetin topluca beyan ettiği hikmetler şöyle özetlenebilir:

1-)Yusuf'un kardeşleri çıkar birliğini ve kaba kuvveti başarı unsuru sanıyorlar.İç dünyanın manevi değerlerini ve onlar arasındaki sevgi ilgisini bir yanılgı sanarak yıkmak istiyorlar.

(Hz.Yakup vücudumuzdaki ruhu temsil eder.Hz.Yusuf Kalbi temsil eder .Gönül mesajlarını kalp alır,ruh yorumlar.) 

2-İhtirasların (yusufun on kardeşi,on kötü huy) Ruhu(Hz.Yusufu) yanılmışlıkla ithamı, ruhun kalbe(Hz.yusuf'a) yakınlığını kıskanmaları tabidir.

3-Gönlün içe dönük hayatını beğenmezlikten gelerek ; o , kendilerine uyduğu takdirde daha sağlıklı olacak kanısındadır.Bu yüzden babalarına , gönlesahip olduklarında daha sağlıklı kılacaklarını söylüyorlar.Aslında bu düşünce bir tuzak ve hiledir.

4-Zahirdeki bütün kuvvetlerine rağmen gönlü öldürmeye yinede cesaret edemiyorlar.kardeşlerden biri(Yehuda), kuyu işini teklif ediyor.

 On kötü haslet(Gurur,kin,hisset,meskenet,reyb,cebanet,ihtiras,şehvet,seyyaliyet ve zulüm) gönlü ruhtan kıskanarak yok etmek istemektedir.İnsan sanır ki ,ruh manevi bir takım etkilere kapılıp gönüle ram olursa bedeni gücünü kaybeder.Aslında gönülle ruh arasındaki etkileşim kalkarsa bütün kudret kendisine geçer ve yenilmez olur.

On kardeşi rahatsız eden olay Yusuf'tur.Dolayısıyla ruhun gönle olan sevgisidir.Yusuf'un öz kardeşi olanBünyamın, bu çılgın kardeşler için hedef değildir.Çünkü Bünyamin imanı temsil eder.Bünyamin , Yusuf olmaması halinde zaten anlamsız hale gelmektedir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder