11 Ekim 2019 Cuma

GAYB AHVALİNİN MÜŞAHADESİ

Ahvali gaybiyyeyi müşahede üç suretle olur.
Birisi akıl ve zeka vasıtasıyladır ki, bu müşahede havassı beşeriyedendir ve bu müşahedenin kuvveti akıl ve zekanın deracatına tabidir. Mesela zengin olan akıllı bir kimse, sefahetin, fakru zarureti doğuracağını görüp bundan kaçınır. Bu hal, olacak şeyi, olmadan evvel görmek demektir.
İkincisi kuvve-i ruhiyye vasıtasıyladır ki, olacak şeyi alemi misalde his gözüyle görür gibi, kalb gözüyle müşahede etmektir. Bu müşahedenin kuvveti dahi , ruhun kuvvet derecesine tabidir. Bu hal şeriatın emirlerine tamamıyla riayetkar olmakla beraber, mürşidi kamil terbiyesiyle nefsin sıfatını, sıfatı ruhiyeyeye mağlub etmek suretiyle olur.
Üçüncüsü , dini Hakka salik olmadığı halde , kendilerinden ahvalı ruhiyye sadır olan kimselerdir.Fakat onların müşahedeleri vehmin aldatmaları ve şeytanın ilkaatı ile karışık olduğundan , keşifleri muteber değildir.ve onlardan kuvveiruhiyyeleri sebebiyle sadır olan harikalara şeriat lisanında "istidrac" derler.Hint fakirleri, tibet lamaları ve sair dinlere mensupları riiyazet yapanları bu sınıftadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder