21 Mayıs 2019 Salı

ZAHİR/BATIN KAVRAMLARI

Kur'an hükümlerinin zahiri ve batını manalarına dair Kuşadalı İbrahim Halveti (ö:1845) bu durumu anlatırken soğan istiaresini kullanmakta ve şöyle demektedir:
"Elimize aldığımız soğanın dışındaki kabuk zahir, onun altındaki batındır.Üst kabuğu soyduğumuzda  onun altındaki zahir olacak ; batın vasfı daha alttaki kabuğa intikal edecektir.Bu hal ,soğanı soymaya devam ettiğimiz sürece uzar gider.İşte kainattaki zahir batın olayı da böylesine izafi bir karakter arz eder.
Kuran ayetlerinin  zahiri manasını kabul edenler "zahiriyye" meşrebinde olanlardır."Sadece batını manası vardır" diyenler Batınıyye mezhebindedirler.Ehli tasavvuf, dinin bütün emirlerini yerine getirdikten sonra  ve Allah yolunda vardıkları manevi mertebelerin bir tecellisi olarak , batını manaya vukufiyet kazanırlar.Bu yolun çilesini çekmeyenler batıni manadan haberdar olamazlar.Batıniyye ise hareket noktası olarak dinin emir ve yasaklarından sıyrılmak için didinir.Buna göre "Sufilerin yaptıkları dine hizmet, Batıniyye'nin yaptığı ise dini tahriptir." denilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder