17 Kasım 2018 Cumartesi

İNSANI KAMİLİN BİRİNSANI EĞİTMESİ

Mesnevi-iŞerifte nohut hikayesianlatılır.Ateş içindetenceredekinohut sıçramaya başlar Tencere kaynadıkça nohut yukarılaradoğru sıçramaya başlar,yüzlerce coşkunluk gösterir"Niçin beni ateşleresalıyorsun?Madem kibeni satın aldın, nediye buhallere uğratıyor, benimcanımı yakıyor, beni horluyorsun?der.Yemeği pişiren nohuda kepçe ile vurarak der ki:"Hayır, iyice kayna, adam akıllı piş de, ateşten sıçrayıp kaçmaya kalkışma!Ben senihor gördüğümden, istemediğimden, sevmediğimden ötürü kaynatmıyorum.Birtat,bir lezzet eldeedesin de;
Gıda haline gelesin, yenesin,cana karışasın diye kaynatıyorum,yoksa senimihnetlheresalmak horlamak için değil."
İnsanda ikilik vardır.Melek tamamıyla ruhtan, manadan ibarettir.İnsanda ise etvar şehvet vardır.İnsankendindebulunan şehveti, arzuları , dünya sevgisiniterkettiğizaman kamil insan olur.Melek bu mücadeleden mahrumdur.İşteinsanın üstünlüğü nefsiyle savaşmak suretiyle eldeediliyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder