13 Mayıs 2018 Pazar

HAYAL'İN ETKİSİ

Ademoğlu, alem-i hayal ile yol alır, on9unla gelişir.Eğer hayali cemal'e (Hak Tealaya) aid ise, cismindekuvvet, letafet hasıl olur.Kalbinde olan hayalin letafeti , onun vücudunun bütün zerresinde aşikar olur.Aksi de aksinedir.Yani bir kimsenin kalbindeki hayali nahoş, elem verici ise ; o kimse o haylin gam ve elemiyle erir.Cismine , hayal-inohoşunun ızdırabı tesir eder.
Hayalin nahoş olunca seni nasıl mum gibi eritirse, AllahuTeala da seninkalbini boş hayalle doldurmuşsa , maran(yılan) sana yaran olur.Zira o senin hayalin öyle bir kimya olmuştur ki , hakir çirkin gördüğün bütün şeyleri ali ve cemil kılar.Güzelin üstünde güzel yapar.
Sabır haddizatında acıdır.Fakat hoş hayal ile tatlı olur.Musibetten kurtulmak için hoş hayale sahib olan kimsenin ona sabrı ne kadar tatlı olur.Zira o imandan gelir.
İmanda ümid, imansızda ümitsizlik vardır.Marifetullah zevkini tadan kimselerde diğer zevkler azab hükmündedir.Onun için o zevkitadanlara dünya zindandır derler.
İştemarifetullah zevkini tadan mümine bela u gam ibtilası olsa, o onunla büyük bir nimet alacağına inanmıştır, onun için ona bela bay olmuştur.Bir zorluğa iki kolaylık olduğuna imanı ikanı vardır.
Hülasa sabır , imanın başının tacıdır."Sabrı olmayanın imanı yoktur" da denmiştir."Sabır imanın yarısıdır " da denmiştir.
Ehlinefs sabır nimetinin kıymetini bilmez.Onlara göre sabır mardır(yılandır)Ehli Hakka göre ise latif ve nigardır.
"Bu nasıl olur ?"deme!Sevmediğin kimse sana mar(yılan) görünür.Onu sevene de ne kadar hoş görünür.
Senin gözüne çirkin görünmesinin illeti;Onun küfrü kabahatının hayali sende olmasıdır.Dostun gözünde de müminin hayalivardır.
Daha açık bir misal vermek gerekirse:
Ariflerden bir zata"Malı severmisin ?"diye sormuşlar."Hayır " demiş "Zira mal benim indimde yılandır"
Birdiğer arife desormuşlar:"Malı severmisin?".Adam:"Evet severim "demiş.Zira Resulullah "Salih mal, salih kimse için güzeldir"buyurmuşlardır.
Muhyiddinarabi hazretleri "Cennet annelerin ayakları altındadır"hadisindeki "anne" kelimesini "Dünya olarak" yorumlamıştır.Dünya da bir annedir.Nefsinin gözü ile değil ruhunun gözü ile bakack olursan ahiret ile dünyayı ayır tedemezsin.Hatta ebedi istikbali o vasıta ile kazanacağından dolayı dünyayı tercih edersin.
Görüyorsun ya aynı şahsın yarısı mümin, yarısı amelen kafir oluyor.Yarısı hırs, yarısı sabır oluyor.
Sonra insanların sazısı imanda bazısı inkarda..Bazısı beyaz, bazısı siyah.Beyazı gören almak ister, siyahı gören reddeder.
İnsanın manasına , ruhunun safasına nazar eyleyen ,ona talibdir.
Hazreti Yusuf, babasının gözünde huri iken, hasetci kardeşlerinin gözünde çirkindi.Kötü hayale aid göz onu çirkin gösteriyordu.Garazi nefsaninin adeti odur, güzeli çirkin gösterir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder