31 Mayıs 2018 Perşembe

HARAMİLİK GIYBETTEN İYİDİR

Bir gün birisi :"Haramilik gıybetten daha iyidir.." dedi.Arifin birisi, bunu latife olarak söylenmiş sonda ve sözü söyleyene:"Dostum, saçmaladın.Bu söz bana tuhaf geldi.Haramilikte iyilikmten yana ne gördün ki; onu gıybet üzerine tercih ediyorsun?"


Cevap olarak şöye dedi:"Haramiler babayiğit insanlardır.Bir kervan görünce ona saldırır,çekişir, boğuşur,yenerler,vurgun yaparlar,para mal kazanıp keselerini doldururlar, bol bol yaşarlar.Fakat biçimsiz, biçimsiz, maymun, sinsi gıybetçiler ne yaparlar:Gıybet defterlerini karartıp, bir şey kazanamazlar."
Bir talebe üstadına dert yanar:Efendim,size talebelik yapan filan arkadaşım çok kıskanç.Ben hadisi şerifin manasını verdiğim zaman o habisin içi karmakarışık oluyor"
Üstad nasihat eder"Arkadaşının hasudluğu hoşuna gitmedi.Pek ala ! Gıybetin iyi bir şey olduğunu sana kim haber verdi?Eğer o kıskançlık cihetinden cehennem yolunu tutdu ise, sen, de başka bir yoldan ona yetişeceksin!.."
Bir genç Haccac hakkında "Bu herif hunhardır,gönlü kara taş parçası gibidirYarabbi Halkın hakkını bu zalimden al"dedi.
Güngörmüş yaşlı bir ihtiyar bu sözü işitince:"Evet oğlum, Haccac'dan mazlum, miskin insanların haklarını, başkalarından da niçin gıybet ettin diye Haccac'ın  hakkını soracaktırlar.Sen ondan, onun zamanından el çek! Çünkü zaman onu mağlub edecektir.Bana gelince , ben ne onun zulmünü beğenirim, ne de senin gıybetini"
Gıybet edilmeleri caiz olanlar ise:
Birincisi, halka zararı dokunan  ve halkın ayıpladığı yolda giden padişahtır.Halkın ondan sakınmaları için , o padişaha ait olan sözleri, işleri, ötede beride nakletmek caizdir.
kincisi hayasız insanlardır.Bunların kötülüklerini örtmek caiz değildir.Çünkü zaten perdeleriri kendileri yırtmıştır.Böyle hayasız fasık kimseyi havuza düşmesin diye muhafaza etme.Çünkü o kendini başka tarafta kuyuya atar.
Üçüncüsü eğri terazili yalahcıdır.Bu gibilerin kötü işlerine dair ne varsa söyle.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder