"VE NEFAHTÜ FİYHİ MİN RUHİ"(Sad suresi 72) ayetindebeyan edilen ruh, ruh-ı izafidir.
Ruhi hayvani bilcümle nebat, hayvan ve insanda müştereken mevcut olan sebebi hayattır.
Ruhiizafi, ruhuhayvani üzerine bir ihsandır.Ruhihayvani hararet, ruhi izafi dehararetiaşkdır.Ruhuhayvani yalnız hissen hayatı mucib iken, ruhuizafi , ruhan ve vicdanen hayatı mucibdir.Bu nedenle Adem, halifetullah ve suret-iHak'dır.
Ruhu hayvani kendi kendini hisseder, lakin ruh-ı izafi kendinive kendinin gayrini fark eyler.
İşte Halıkını bilen ve bildiğini bilen, ruh-iizafidir.İnsanın maneviyatı bu ruh sayesindedir.Sufiyyenin "nefis" kelimesi ile murad ettikleri şey, runi hayvani vecesed olup , ruhusultanidedikleri deruhuizafidir.
Fena,beka, ıkab vemazhariyet, zevkü sefaya nailiyet gibi izafat ve ifadat hep ruh-ı izafi hakkındadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder