2 Nisan 2018 Pazartesi

İMAN/İRFAN

iMAN , MUKALLİDDE DE BULUNABİLİR,FAKAT İRFAN BULUNMAZ.MUKALLİDDEN MAKSAD MİRASYEDİ ŞEKLİNDE, HAKİKATINI ANLAMADAN, ARAMADAN, GÖNLÜNDE ZEVK HASIL OLMADAN BABADAN KALMA MÜMİNDİR.
Cenab-ı Hakk7ın Zat'ına akıl, vehim,havas,kıyas yoluyla yol bulunamazBu husus Efendimizden nehy olunmuştur.HakTeala , tenezzülat, teayyünat, derecat ve meratip ile bilinir.
Birinci mertebe:EHADİYET MERTEBESİDİR.Bu mertebede isim, sıfat, na't almaz.Bütün kayıtlardan münezzehtir.Burada Zatını, Zatından başka bilen yoktur.Gayrisi için bilmek muhaldır.
İKİNCİ MERTEBE:Cenab-ı Hakk bilinmesini istedi.Zatından zatına tecellietti.Buna mertebe-i teayyün denir ki bu mertebede Hakikatı muhammed zuhur etti.Bu mertebeye Vahdet ve Hakikatı muhammediyyye mertebesi de denir.Cümle hakikatların aslı vehakikatıdır.
ÜÇÜNCÜ MERTEBE:Hakikatı insaniyye d denilen Vahıdiyet mertebesidirBuraya kadar sayılan mertebelerde takdim tehir AKLİDİR.,zamani değildir.Yoksa haşa Cenab-ı Hakk başlangıçta şöyle idi,sonra böyle oldu v.s demek değildir.
Misal verilmek gerekirse Bir hükümdar için dört mertebe mülahaza olunabilir ki, biri diğerine mani olmayacak bir anda ictima , takdim, teahhurla müretteb bulunur.
Şöyle ki birinci mertebede hükümdar bir Cisimdir.İkinci mertebede Hayvan, yani hayat sahibi ziruhtur.Üçüncü mertebede herkes gibi bir insandır.Dördüncü mertebede bir kavmın emiridir.Hükümdar,hükümdar olduğuhalde bu dört mertebeyi kendinde toplarBu mertebelerde tekaddüm, teahhur sabittir.Lakin aklidir, zamani değildir.Yani hükümdar evela cisim, sonra hayvan, sonra insan, sonra da hükümdar oldu demek değildir.
DÖRDÜNCÜ MERTEBE:Alem-iervah mertebesidir ki(Kaf) ile (Nun) in izdivacından ,yani 'Kün) emriilahisi ile mevcud olduğundan (Ale-iEmir'de) denir.
BEŞİNCİ MERTEBE:AlemiMisal bertebesidir.Bu mertebe , nesırf alemi ruhani, ne de sırf cismanidir.Her iki cihette mülayım ve iki cihetin arasında bir berzah vehaddi fasıldır.
ALTINCI MERTEBE:;Alemi ecsam mertebesidir.Yani suret alemidir.
Hülasa insan , bu dünya merasında görünenin o Zatı mutlak'ın sıfatı olduğunu anlar La ilahe illallah demeden başka çaresi olmadığını anlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder