21 Haziran 2016 Salı

NAZIM HİKMETİN MEVLEVİLİĞİ

Ebede set çeken zulmeti deldim
Aşkı içten duydum arşa yükseldim
Kalpten temizlendim huzura geldim
Bende müridinim işte Mevlana


Hazım Hikmete ait bu şiirle alakalı Vala nurettin "Bu dünyadan Nazım Geçti"kitabında bu şiirin hikayesini anlatır:
Delikanlılık çağına ulaşmış Nazım Hikmet ,o sabah arkadaş bulup tek kale top oynıyamadığı için ,duvara şut çeker dururmuş.Dedesi,eski Konya valisi şair Nazım Paşa,yaşıtı ve kafadarları arkadaşları le birlikte bahçedeki kameriye altında oturmuş,konuşurlarmış.Nazım,ara sıra kameriyeye kaçan topunu almak için o tarafa yönelirmiş.Bu sefer kulağına tuhaf bir konuşma çarpmış.Misafirler dedesine diyorlar ki:
"Niçin gizlersiniz paşa hazretleri.Bu şiiri sizden başka hangi Mevlevi yazabilir?"
"Emin olunuz ben yazmadım"
"İmzası da Mehmet Nazım!"
"Aynı isimde başka birisi bulunabilir."
"Tevazu göstermeyiniz,böyle bir nefise ,Efendimizin kaleminden çıkmadı ise kimin eseridir acaba?Mecmua henüz basılmış,okur okumaz toplanıp arz-ı tebrikat için mübarek ellerinizden öpmeye geldik.Nur ola."
Paşa ısrar etmiş:"Bu şiir hece vezniyledir.Ben aruz kullanırım.Mamafih merak ettim.Bir kere daha okuyunuzda dinleyelim."
Şiiri baştkan itabaren okumaya başlamışlar.Nazım Hikmet artık dayanamayıp kucağında futbol topu ,çilli yüzü kıpkırmızı,lavanta çiçeklerinin ve süs bitkilerinin arasından başını kaldırıp heyacanla manzumenin arkasını getirmiş.Okuması bittikten sonra misafirler kaç yönden şaşırmışlar.Evvela çiçekler arasında çatallaşmış bir çocuk sesinin duyulmasına..Fakat asıl,yeni basılıp o gün satın alınmış bir mecmuadaki şiirin torun Nazım'ın ezberlemiş bulunuşuna.İçlerinden biri kurnaz kurnaz demişki:"Sübut buldu efendim.Demek ki küçük bey ,eseri zatı alinizin evrakları arasında görüp hafızasına nakşetmiş"
Bir taraftan Paşanın itirazları devam ederken Nazım sn noktayı koymuş:"Benimde ismim Dedeminki gibi Mehmet Nazım.Bahçede oynarken konuştukarınızı dinliyordum.Mevlevi şiirleri yazıyorum.Mecmuaya gönderdim.Basmışlar işte.Dergah mecmuasında başka şiirlerimde basıldı.Basılacak tabi.Kitaplarımda çıkacak tabii."
Misafirler şaşırır.Kalkıp saygıyla Nazım'ı alnından öpmüşler.Büyük babasıda dayanamamış ,torunun kucaklamış ve alıp elini öpmüş"Şamil kucur,"Mevlevi Nazım Hikmet"Aksiyon 24 ocak 1998)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder