23 Nisan 2021 Cuma

ALLAH ADEM'E TÜM ESMALARI ÖĞRETTİ AYETİ

 Cenab-ı Hak "Adem'e tüm esmaları öğretti"(Bakara/31) ayetinden de anlaşılacağı üzere Celal-Cemal, Muzill-Hadi, Muti-Mani' gibi bütün zıt tecellileri insanda toplamıştır. HakTeala'nın zatı, mutlak güzellik ve mutlak hayr olduğu halde, şerrin(kötülüğün)adını da "şeytan"diye nitelemiştir.Varlığın iyilik ve güzellik yönü ruha, şer yönü de nefse aittir.İnsan mutlak hayr ile şeytanlığın toplandığı yer olduğuna göre hangi istikametten gideceğini Cenab-ı Hak insanın kendisine bırakmıştır.Tabii ki mutlak hayr ve güzellikler tercih edilirse bunda insanın büyük bir kazancı olacak insan kendini Hakk'ın zatında gerçekleştirecektir.  
İnsan nefsinden arınırsa ruh olur.Bu durumdaki insana "ruhullah" denir.Hazret-i İsa bu makamın timsalidir.Bu ilahi tecelliye mazhar olup nefsini ruh haline getiren kişi Allah ile alır, Allah ile verir .Onsuz bir nefes almaz.Bundan hareketle nefs bir nevi bilincimizin mutlak güzel olan Allah'dan uzaklaşması anlamına gelir.Bu manadan hareket edersek aslında kötülük de yoktur.Kötülük, bizim eşyaya müstakil bir benlik vererek bakmamızdan kaynaklanır.fakat Cenab-ı Hakk'ın kemalinin anlaşılması için kötülük gibi görünen tecellilere de ihtiyaç vardır. Kemalatı ilahiyye zıt tecellilerle anlaşılır.Alemde boş bir şey yoktur.Bizim şer diye nitelendirdiğimiz şeylerin içinde de kemalatı ilahiyyeye ait özellikler vardır.Şer iyinin tamamlayıcısıdır.Şeytan olmasaydı rahman anlaşılmazdı.İnsan iyilik yaparsa iyilik, kötülük yaparsa da kötülük bulur.
Varlık bir bütün olduğuna göre -eğer varsa- başkasına karşı yaptığımız hata dolaşır kendimize döner.Atalar " ne ekersen onu biçersin" demişlerdir
İnsanın tüm bunları anlayabilmesi için tevhid ehli olması gerekir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder