10 Şubat 2021 Çarşamba

RİYAZET

nEFSİ EĞİTMEK İÇİN ONU BİR TAKIM TABİ VE MEŞRU arzularından mahrum etmeyi ifade eden riyazet "nefsin şehvet denilen beden ve dünya ile ilgili arzularını kırmak,bunları etkisiz hale getirmek , nefsi aklın ve dinin tespit ettiği sınırlar içinde tutmak " şeklinde de tanımlanmıştır. tASAVVUFTA hAKK'IN EMRİNE UYMAK VE AKLI SELİMİN GÖSTERDİĞİ YOLDA YÜRÜMEK İÇİN BÜTÜN KÖTÜLÜKLERİN KAYNAĞI OLAN NEFİSLE MÜCADELE HALİNDE BULUNMAK, ONA MUHALEFET ETMEK ESASTIR.nEFSİN YEME İÇME CİNSEL ARZULARINI ,MAL-MÜLK,MAKAM-MEVKİ, ŞAN ŞÖHRET GİBİ DÜNYEVİTALEP VE TUTKULARINI DENETİM ALTINDA TUTMAK İÇİN YEMEYİ, İÇMEYİ,UYUMAYI, KONUŞMAYIAZALTARAK ZARURET VE İHTİYAÇ HALİYLE SINIRLAMAK , DİĞER TARAFTAN NEFSİ ZOR İŞlere koşmak , nefsin hileleri karşısında uyanık olmak riyazetin esasını teşkil eder. İlk dönem mutasavvıflarından Ebu Said harraz(vefatı 890) Kitabüs Sıdk isimle eserinde "Eger nefis Allah'ın razı olacağı şeye uymaz ve işi ağırdan alırsa kişi onu hayatta sevdiği şeylerden alıkoymalı, bir şeyi arzuladığında ona karşı çıkmalı" der. Hakk'a ulaşma yolunda çok yiyen ve çok uyuyan salik ancak sıfatı behimiyye de kalır, yol alamaz ve Asl'a eremez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder