24 Aralık 2018 Pazartesi

SEBEBLER

SEBEBİ MADDİNİN ÜSTÜNDE SEBEBİ MANEVİ VARDIR.SEBEBİ MANEVİ OLMAKSIZIN SURİ SEBEB DEDİĞİMİZ ZAHİRDEKİ SEBEB MEYDANA GELMEZ.Ancak insanlar suri sebeblere ehemmiyet verirler.Çünkü akıl dairesinde değerlendirmeler bunu gerekli kılar.Peygamberlere rehber olan manevi sebebler esma ve sıfatı ilahiyye icabıdır.Sebebi manevi bazen zahirdeki suri sebebi semeresiz ve faidesiz bırakır.Mesala ateşin sureti kahrı suret için bir sebebdir ve bu sebebin sebebi ,sıfatı kahhariyeti ilahiyyedir.Bazen sıfatı rahmaniyye , bu ateşin kahrı surisini semeresiz  ve tesirsiz bırakır.Ateşin hazreti İbrahim'i yakmadığı gibi.
Uzaktaki bir adamın sebebi telefon vasıtasıyla işitildiği için halk sebebi gördüğü için buna taaccüb etmez.Fakat Enbiya ve evliya aletsiz olarak , uzaktaki sedayı işittikleri veya işittirdikleri halde, halk nazarında sebebi mahfi(gizli)olduğu için taaccüb ederler ve hatta inkar ederler.Çıkrığın dönmesi ,ipin illetidir;çıkrığı çevireni görmemek hatadır.
Yaratılışındaki gazap husulü senin elinde değildir.,onun muharriki bir sebebi suridir ve o sebebi suride bir manevi sebebden neşet eder;keza hilm de böyledir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder