Kehf suresi 23-24 ncü ayetinde :"Hiç bir şey için "Bun yarın yapacağım"deme.Ancak Allah dilerse(yapacağım de).Unuttuğun zaman Allah'ı an ve "Umarım Rabbim beni, doğruya daha yakın olana eriştirir." de. buyurulmuştur.
İmam Razi tefsirinde şöyle der:"Bir işi yapmaya azmedince "inşallah "demenin gerekli olmsı şundandır:insan:"Şu işi yarın yapacağım"dediğinde , yarına varmadan vefat etmesi mümkündür.Yarına çıktığı halde herhangibir sebepten ötürü onu yapmaması uzak bir ihtimal değldir.Bu durumda o işi yarın yapacağını söylerken "inşallah"dememişse , yalancı durumuna düşer.Yalancılık ise sevilmeyen bir şeydir ve peygamberlere layık değildir.Bu sebebledir ki herhangbir şeyi yapacağını vaad edince "inşallah"demek peygambere vacibdir.Böylece o vaad ettiği şeyi yerine getiremezse yalancı olmaz ve kendisinden nefret edilmez.
Kişinin her sözüne "Allah dilerse"diye başlaması imanının tamam olmasından ileri gelir.
Mesnevi-i şerifte denir ki:
"İnşaallah'ı terk edişlerinden maksadım kasvettir.
Arızi bir hal ile unutmak değildir.
Hey gidi nice inşaallah7ı diliyle söylemeyen vardır ki
onun canı "inşallah"ın canı ile eş olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder