13 Mayıs 2016 Cuma

AKIL-NEFS,ZAHİR-BATIN MESELELERİ VE İNKARIN-KAVGALARIN KAYNAĞI

Aklı Beşer,aklı Küll'ün cüz'üdür.Nefsi beşer dahi ,nefs-i küllün cüzüdür.Çekme ve itme hususiyeti nefs-i küllün ta'ında mevcut olmakla insan vücudundada bu hususiyetler vardır.Aklı küll,nefsi küllün müdebbiri olduğu gibi ,akl-ı cüz'i dahi nefsi cüz'inin müdebbiridir.BATIN ismi şerifi Aklı küll'de,ZAHİR ismi şerifi nefs-i küllün mazharlarıdır.Bu isimlerin ahkamı  ise birbirine zıt olmakla İsmi Zahir "Benim"der;İsmi Batın ise "Hayır,benim"der.İsmi zahirin mezahiri olan nefis ve tabiat alame zulmani ve ismi batının olan alem-i akıl nuranidir.Bu alemdeki nefs-i cüziler  derece derece farklı oldukları gibi,aklı cüzilerde derece derece farklıdır.Derece farklılığının ve zıddıyetlerin kaynağı sıfat ve esmai ilahi arasındaki tefavüt ve tekabüldür.İsm-i Nafi ismi Darr'a,ve ism-i Basıt,ismi kabza ve ism-i Muhyi.ism-i Mümit'e muhaliftir.Bunların mezahiri olan nefis ve akıllar dahi bu nedenle birbirlerini münkir olurlar.Tüm harfler elif çizgisinden hasıl olmakla görünüşleri farklıdır.Harflerin şeklinde(suretinde)karışıklık insanların suretlerindeki karışıklık gibidir.Ancak tümü  Elif'ten türemişlerdir.Mevlana Cami hazretleri  bunu bir rübaisinde şöyle tarif etmiştir:"Hurufun aynları suretlerde muhtelifdirler;fakat hepsi elifin zatında mü'teliflerdir.Taayyün cihetinden hepsi birbirinin gayridirler;ve hakikat cihetinden hepsi Elif'in aynıdırlar"
"Mim"harfini yüz defa söylesen,yan yana yazsan bir mana ifade etmez.ama diğer harflerle birleşirse bir mana ifade ederler.Kur'an da ise Huruf-ı mukattaat'ın zahirde bir manası gözükmese de batında azim manaları olduğu ifade buyrulmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder