27 Mayıs 2016 Cuma

HAKKIN İNSANDA ZUHURU

Bu mesele,tüm ayrılıkların başladığı konudur.Bu zuhurun(Hakk'ın insanla olan ilişkisini)izahı,akılların derecelerine göre ayrı ayrıdır.His gözü insan-ı Kamilin sureti insaniyyesine ve zahirine nazar ettiği cihetler,"Hakkın insanda zuhuru ne demektir?"der ve ehli hakikat mezhep ve mesleğinden ayrılır.Binanaleyh onun mezhebi itizal olur.Ve fakat ruhun sıfatı olan aklın gözü,makamı ittihaddaki visal içinde ehli hakikatın müşahedesini kabul ettiği için sünnidir.Kitap ve Sünnet rü'yeti Hakkı ispat etmektedir.Visal,zevki bir haldir;onu tadan inkar edemez.Tatmayan zahir gözü ile bakar ve batın gözü kör olduğu için inkar eder.Nitekim Cenab-ı Pir buyurmuştur:
"Hakk şecerden,ben,dedi makbul-i-alem oldu bu,
Ger beşerden söylese körlükten inkar eyleme"
Mutezile denilen ,beş hissin esiri ve mağlubu olanlar Hakk'ın görülmesini ret ederler.Suretsiz olan alem-i letafeti akıl gözü görür.Hissi zahirin maskarası olanlar ,şaşkınlık içinde Allah'ın vücudunu bile inkar ederler."Hani var ise görürdük "derler.Halbuki akıllarını his gözü ile görmedikleri halde tasdik ederler ve eğer onlara "senin aklın yoktur"dense ,kızarlar.Herki kim histe kaldı Mutezili dir.Her kim histen dışarıya çıktı sünni odur.Hayvan hisse şahı göre idi,öküz ve eşek Allah'ı görür idi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder