23 Mart 2016 Çarşamba

AMELİN ÇEŞİTLERİ:ZAHİRİN AMELİ-BATININ AMELİ

Necm suresi 53/39 ayeti:"İnsan için ancak sa'y eylediği şey vardır"buyrulmakla sa'y ve amel iki çeşittir.Birisi sa'y-i zahiri ve diğeri sa'y-i batınidir.Hz.Pir Mevlana Efendimiz fihi ma fih'lerinin 17 nci faslında buyurmuştur:"Emir pervane ,bana "Asıl olan ameldir"dedi.Ona cevaben dedim ki:Amel ve talibi amel nerdedir ki onlara amel göstereyim.Sen halen kelamın talibisin."Bir şey dinleyeyim "diye kulak tutmuşsun.Eğer söylemesem melul olursun.Talib-i amel ol ki,ameli sana göstereyim.Biz alemde ameli göstermek için adam arıyoruz.Amelin müşterisini bulmuyoruz;kelamın müşterisini buluyoruz,onun için kelam ile meşguluz.Sen madem ki amil değilsin ,ameli ne bilirsin?Ameli amel ile bilmek ve ilmi ilim ile ve sureti suret ile ve ma'nayı ma'na ile anlamak mümkindir.Madem ki bu yolun yolcusu yoktur,bizim yolda ve amelde olduğumuzu nasıl bilecekler.Nihayet bu amel namaz ve oruç değildir.Ve bunlar amelin suretleridir.Amel-i manevi batındadır.Nihayet Devri Adem'den devr-i Mustafa (s.a.v)e kadar namaz ve oruç bu surette değildi.Halbu ki amel mevcud idi.Binanaleyh bu suret amel değildir.Amel insanda bir ma(nadır.Nitekim "onda amel etti"dersin.Halbuki orada amelin sureti yoktur.Onda ancak mana vardır.ve keza "o filan adam şehirde amildir"derler.surette bir şey görmezler.Ona taalluk eden a'mal vasıtasıyla "amil"derler.Binanaleyh bu amel,halkın anladıkları şeyden başkadır.Onlar ameli o zahirden ibarettir szanırlar.Eğer münafık bu amelin suretini ifa ederse,ona asla faidesi olmaz.Çünkü onda ma'na ve sıdk ve iman yoktur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder