Hayat iki türlüdür."Hissi ve hayvani olan hayat" tır ki insan ile diğer ruh sahibi olanlar arasında ortaktır. Diğeri "Hakiki ve ruhani hayat" tır ki insanlar arasında sadece yüce zatlara mahsus olup üç derecedir:
Birinci derece:"Kendisi ölüyken dirilttiğimiz kimse"(EVEMEN KANE MEYYİTEN FEAHYEYNAHÜ )Enam 6/122,ayetinde işaret buyrulan cehalet ölümünden kurtulmak, ilim ve marifetle birlikte diri ve hayatta olmaktır. Bazıları bu ayeti "Cehaletle ölü iken ilimle diri kıldığımız" şeklinde tefsir etmişlerdir. Zira gönül, ilim vasıtasıyla Hakk'ı bilir ve O' nu bulmak için çabalar. İlim ve hareket hayatın, cehalet ve sükunet ise ölümün özelliğidir.
İKİNCİ DERECE: Gayret ve azimle Cenab-ı Hakk'a yönelmek , ebedi ve hakiki hayatı meydana getiren, belki de bizzat o hayatın kendisi bulunan bu azimle tefrika ölümünden kurtulmaktır.Tefrika, nefsin türlü türlü sevilen ve iştah çeken şeylere bağlanması sebebiyle kalbin teveccüh ve himmetinin dağılmasıdır. O arzu edilen şeylerin hepsi de ölü hükmünde olduğu gibi ölülere bağlanmak ölümün kendisidir.
ÜÇÜNCÜ DERECE:Cenab-ı Hakk sübhanehu ve tealayı bulmakla bulamamak ölümünden kurtulmak, ilahi bekada fani, yine o beka ile baki ve O'nun hayatıyla zinde olmak, O'nunla olmayan her hayatın ölüm, O'ndan olmayan her türlü şevk ve hararetin soğuğun ta kendisi olduğunu anlamaktır.
Birinci derece:"Kendisi ölüyken dirilttiğimiz kimse"(EVEMEN KANE MEYYİTEN FEAHYEYNAHÜ )Enam 6/122,ayetinde işaret buyrulan cehalet ölümünden kurtulmak, ilim ve marifetle birlikte diri ve hayatta olmaktır. Bazıları bu ayeti "Cehaletle ölü iken ilimle diri kıldığımız" şeklinde tefsir etmişlerdir. Zira gönül, ilim vasıtasıyla Hakk'ı bilir ve O' nu bulmak için çabalar. İlim ve hareket hayatın, cehalet ve sükunet ise ölümün özelliğidir.
İKİNCİ DERECE: Gayret ve azimle Cenab-ı Hakk'a yönelmek , ebedi ve hakiki hayatı meydana getiren, belki de bizzat o hayatın kendisi bulunan bu azimle tefrika ölümünden kurtulmaktır.Tefrika, nefsin türlü türlü sevilen ve iştah çeken şeylere bağlanması sebebiyle kalbin teveccüh ve himmetinin dağılmasıdır. O arzu edilen şeylerin hepsi de ölü hükmünde olduğu gibi ölülere bağlanmak ölümün kendisidir.
ÜÇÜNCÜ DERECE:Cenab-ı Hakk sübhanehu ve tealayı bulmakla bulamamak ölümünden kurtulmak, ilahi bekada fani, yine o beka ile baki ve O'nun hayatıyla zinde olmak, O'nunla olmayan her hayatın ölüm, O'ndan olmayan her türlü şevk ve hararetin soğuğun ta kendisi olduğunu anlamaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder