Vahdet-i vücud sırları kelimeler ile aşikar edilemez. Bu sırları keşfetmek cürüm sahibi olmak ve kabahattir. Çünkü bu sırlar gayet naziktir. İbni Arabi hazretleri bu sırları Cenab-ı Peygamberimizin emri ile beyan buyurmuştur. Bu beyanlarını anlamayanlar iki kısımdır. Birisi anlayamaz ve anlayamadığı için inkar eder. Kendi akıllarına ve zahir ilimlerine mağrur olan zahir uleması arasında inkarcılar çoktur ve İbni Arabi hazretlerini kısa akıllarına göre kötüleyip itiraz ederler.
İkinci sınıf dahi, anlamadığı halde anladığını zannedip yanlış itikadlara sapar. Nazarında kendinin kendiliği ve eşyanın vücudu sabit iken, kendisini ve eşyayı -haşa-Hakk zanneder. Vahdeti vücudu keşfen ve zevken müdrik olan muhakkıkların indinde şirk üç kısımdır:
Şirk-i celi:Mahluk olan eşyaya tapanların şirkidir.
Şirk-i hafi; Hakk'a olan ibadete riya ve süm'a gibi nefsin hazlarını karıştıran şirktir.
Şirk-i ahfa:Zahir ülemasının ve bu ülemaya tabi olan müminlerin avamlarının Hakk'ın varlığı ve vücudu müvacehesinde nefsül emrde halkın vücudunu da sabit görüp iki varlık ve vücud isbat edenlerin şirkidir. Bu şirk hakkında Cenab-ı Peygamber (sav)"Benim ümmetimde şirk mücella(cilalı-parlak) bir zeminde karıncanın yürüyüşünden daha gizlidir" buyurur
İkinci sınıf dahi, anlamadığı halde anladığını zannedip yanlış itikadlara sapar. Nazarında kendinin kendiliği ve eşyanın vücudu sabit iken, kendisini ve eşyayı -haşa-Hakk zanneder. Vahdeti vücudu keşfen ve zevken müdrik olan muhakkıkların indinde şirk üç kısımdır:
Şirk-i celi:Mahluk olan eşyaya tapanların şirkidir.
Şirk-i hafi; Hakk'a olan ibadete riya ve süm'a gibi nefsin hazlarını karıştıran şirktir.
Şirk-i ahfa:Zahir ülemasının ve bu ülemaya tabi olan müminlerin avamlarının Hakk'ın varlığı ve vücudu müvacehesinde nefsül emrde halkın vücudunu da sabit görüp iki varlık ve vücud isbat edenlerin şirkidir. Bu şirk hakkında Cenab-ı Peygamber (sav)"Benim ümmetimde şirk mücella(cilalı-parlak) bir zeminde karıncanın yürüyüşünden daha gizlidir" buyurur
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder