17 Eylül 2018 Pazartesi

İLİMKENDİNİ BİLMEKTİR.KENDİNİBİLMEK ALLAH'I BİLMEKTİR

"Allah ve melekleri Peygambere salat ederler.Ey iman edenler sizde ona teslimiyetlesalat ve selam edin"(Ahzab 56)
Bir kelamı kibar vardır:"Cemaati içinde şeyh, ümmeti içinde Peygamber gibidir"
İnsanı Kamile ikrar vermeden kişi kendi hakikatına arif olamaz.Salik, insanı kamilden aak nedir? enf üs nedir, zahir nedir, batın nedir, tenzih nedir , teşbihnedir öğrenir ve bunların hakikatına arif olur.Kamil önce seni sana bildirir.Sen varmısın, yok musun,varlığın nasıl,yokluğunnasılbunu sana bildirir.Kendinibilmen Rabbini bilmenin aynı olur.Sen ondan, O senden ayrı değil.İlim önce kendini bilmekten geçer:
İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir
Sen kendinibilmezsin ya nice okumaktır.

İlim okumaktan mana ne kişiHakk'ı bilmektir
Çün okudun bilmezsin ha bir kuru emektir

Okudum bildim demeçok taat kıldım deme
Eri Hak bilmez isen abes yere yilmektir.
Kişi kendini nasıl bilebilir.Bu aleme gelen sayısız insan kendilerini bilebiliyorlar mı?Bilmenin olabilmesi için en evvela bilinecek olan şeyin var olması gerekir.Yanibilen olacak, sonra da bilinen olacak.Bu bilenle, bilinecek olan arasında bir ilişki olacak ki bu ilişkiden bir bilgi meydana gelsin.Bu ilişkiden meydana gelen bilgiye ilim derler.Demek-kiilim-bilgi,uyanla uyulan arasında , bilenle bilinen arasındaki ilişkinin adı imiş.Bundan dolayı !ilim maluma tabidir"denir ki doğrudur.Eşya için mevcudat için bu kaide böyledir.Bukaide mutlak hakikat olan Allah açısından nasıl değerlendirilir?Yani ilim maluma tabi olunca Allah nasıl bilinebilir?Bizler bilen,Allah ise bilinen olunca , Allah'ı bilmek mümkün olur mu?İşte burada kaideyi tersten okumamız icab eder.Yani Allah bize kendini tanıtırsa ki, tanıtmıştır o zaman bizler Allah'ı tanıttığı kadar biliriz.O zaman mana şöyle olur:"Alim olan Allah'tırmalum olan bizleriz"
Allah'ı ancak,Allah bilir.Allah kendini tanıtır,bildirir semazharlar da bilir.Allah kendini bildirmiş,tanıtmış mıdır?Evet.Bu aleme bunca kamiller gelmiştir.Bu kamiller Allah ehli ariflerdir. Onlar arzda,maani Kur'an olan Allah'ın zatını,sıfatını efalini şahsında cem eden mazharlardır.Kişinin kendini bilmesi içinde işte maani Kur'an olan bu kamilleri bulması gerekir.Bir insan bilmeye kendinden başlar ve kendini keşfederse o insan Allah'a açılan bilgiyi de keşfederZira kişininilminefsine değil gönlüne konmuştur.İlim onun gönlünden çoşup gelir.Ruh gözesi açılır.arifi billah olur.
Demek ki kendini bilmeye talip olan en evela delili bulması , yani insanı kamili bulması gerekiyor ve bu şarttır.Seni sana seninle ancak insanı kamil bildirir .
"Ustasız meslek haramdır" derler İnsanı Kamil bu yolun ustasıdır.
Kur'anın "vesile arayın"(Maide 35) ayetini ehli şeriat İBADET diye anlar.Kur'an okumaktır,Resulullah sünnetine tabi olmaktır,uygulamaktır derler.Bu ayetin indiği zamanda bunların hepsi mevcutu.Bu ayette İman edenlerin vesileye müracaatları vurgulanıyor.Bir ayet daha vardır:"Gerçekten sana biat edenler Allah'a biat etmişlerdir. Allah'ın eli, onların ellerinin üzerindedir"(Fetih10).Biat edenlerin ellerinin üstündeki el kimin elidir?"Ey iman edenler,Allah ve Resulü sizi dirilmeye(size hayat verecek şeylere) davet ettiği zaman icabet ediniz"(enfal 24)
İnsanımız "şu adam Allah dostudur" der inanır.YunusEmre/Tapduk ilişkisini,Mevlana /Şemsilişkisini,Hacı bektaş/Lokman Parende ilişkisinibilirler.Allah dostu olanların bir kamilin terbiyesinde tezkiye olunduklarını bilirler amma kendileri bir insanı kamil aramaya tevessül etmezler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder