Mevkıfül-Akli vel -ilm adlı eserinde şyöyle bir kıssı anlhatmaktadır.Ben Kayseride talebe iken Hocam Divrikli Mehmet Emin Efendiye,cemaat içinde bulunan Şeyh Damad Halil efendi isimli birisi sual sorar:İsra 44 ayetinde buyrulan:"Onu övgü ile teşbih etmeyen hiç bir varlık yoktur.Ama siz onların teşbihlerini anlayamazsınız"ayetinde çalgı aletleri ayetin manası içine nasıl girer?.Emin Efendi şöyle cevap vermiş:"Ayetteki kazıyye(önerme)umumidir.Her varlık ki ,var oluşu sebebiyle Allah Teala'yı teşbih eder.ve böylece bu ayetin hükmüne oyun aletleri de girer.Zira bunlarda mevcut varlık olmaları sebebiyle Allah Teala'yı teşbih ederler.Oyun aletlerinin insanları Allah Teala'nın zikrinden alıkoymaları ve şeriatın onu yasaklaması sebebiyle asıl maddelerinin Allah Teala'yı zikirden yoksun olmaları lazım gelmez".Mantık bilgisi sebebiyle bu hikayeyi Mısırda kalabalık ilmi bir cemiyet içinde anlattım.Ancak gerekli ilgiyi görmedi.Bundan da mantık ilminin Mısır'da gerektiği gibi takdir edilmeyişi ve ehli gafletin bu ilim aleyhinde bulunmalarıdır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder