27 Temmuz 2021 Salı

VAHİDİYYET-AHADİYYET KAVRAMLARI

Vahid kelimesi bir, tek, benzeri olmayan, anlamına gelir.Bunun, aynı anlama gelen Ahad'dan farkı, Ahad'ın tümü, Vahid'in ise tüme ait bir parçayı ifade etmesidir. Örneğin elimize bir elma aldığımızı düşünelim. Bu elma bütün olarak birdir, yani Ahad'dır. Bu elmayı yemek üzere dilimleyip , bir dilimini elimize aldığımızda, o dilimin de bir olduğunu ifade etmek için Vahid kelimesi kullanılır. Burada  Vahid, Ahad'dan ayrı değildir, ama Ahad'ın aynı da değildir, yani tümü ifade etmez.
Vahid kavramının, O'nun, Allah mertebesinde kendini görmek için bir ayna yaratmasıyla oluştuğunu, bu yaratılan aynanın tek yani Vahid olup , Ahmed diye isimlendirildiğini yansıttığı görüntüsüyle birlikte insan olarak (insanı Kamil) vasfedildiğinin bilinmesi gerekir. Suretsiz surete bürünmüş asıl vücuddan ayrı olmayan Vahid olarak tecelli etmiştir. Tümüyle kainatı kendinde toplayan insan Hz. Peygamberdir. Diğer peygamberlerin efendimize göre durumu farklıdır.Kullarsa, O'nun birer aza kuvvasından ibarettir. Bu durum tıpkı el kol göz ve diğer organların bizimle olan bağlantısına benzer.Nasıl hiçbir organ bizden ayrı değilse, Kullar da O'ndan ayrı değildir.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder