31 Aralık 2022 Cumartesi

RIZA VE HUZUR NEDİR?ŞEFEAT NEDENDİR?

 Rıza ve huzur nedir? cevabına cevabı rıza ve huzur deryası içinde olanlardan sormak gerekir. Denizdeki balığın anatomisini , her türlü hususatını, biz insanlar , dışarıdan tetkik edip anlıyoruz.Bu tetkik ve analama , çok geniş ve vasidir.Bu anlamanın bir de balık tarafından tarif ve izahı vardır.Bu izah şu şekilde olabilir:

Cenab-ı Allah , Celal sıfatının tecellisini arzu etmez.Bundan dolayı (Zülintikam) sıfatını Kur'an da kanuni umdeler halinde kullarına hediye etmiştir.Cemiyet içindeki ahlak, adalet ve doğruluk hasletlerinden ayrılan kulların cezalarını tayin ederek yine kulları vasıtasıyla ve bir cemiyet nizamı içinde suçlulara tatbik ettirir.Bu kanunları harfiyyen tatbik eden kullar, her türlü beladan masun olarak imarı hayat ederler.O zaman Cemal sıfatının mazharı olarak , iyi insan, kamil kul mertebesinde  güzel, helal rızıklarla merzuk olurlar."Âhlak, adalet, doğruluk ve şefkat prensipleri haricindeki hareketler benim gayretime dokunur.O zaman celal sıfatımla tecelli etmek isterim..." Der.

İşte "RIZA" demek , Celal bıfatını harekete getirmeden , Cemal sıfatına şükürle bağlanıp , sabır kanatlarıyla Resul'ün Ravzasını süsleyen temiz semalarda salatü selam cıvıltıları getirerek illiyyine doğru uçup gitmektir.İşte Rıza ve huzur buna derler.

Emri ilahiyi bihakkın yerine getirmeden Allah'dan bir şey istememek hayadır.Haya makamında kul ancak sarayı ilahiye girebilir.Sarayın adabini bilmeden , burda yürünemez.Siret-i Resul , Ahlakı Resul buranın adabıdır.Bundan dolayı Raheti süphaniyye kalb-i Pak -i Resul7e inmeden , onun parçaları olan kullara yetişemez.Onun için her münacaatın başında Resul'e salavat getirmek icabeder.

Bu tecellinin altında acımak gizlidir..Fakat esmai ilahiyyenin(Rahim) 'in altında acımak gizli değildir.Gizli olsa o sıfatlıktan çıkar.Boğuk su ateşi giderir.Bu gidermek, ağzı kuruyan  veya içi yanan adama suyun acıdığından değildir.Suyun ferahlık verici hassası olmasındandır.İşte Alemlere rahmet olarak gönderilen Resul, Allah7ın rahim esmasının pınarının hazinesinin musluğu gibidir.Bu sıfatın Resul'de tecellisi muradı ilahidir.Bu tecelliye çarpmak(Şefeat) denilen, Resul'ün (Kulun hatasına karşı duyduğu kalbi mübarekelerindeki üzüntüyü kaldırmak için Hakk tarafından hediye edilen destur)u ortaya çıkarır.

Şefeat dilemek, istemek aslında Rahim esmasının Resul'de tecelli eden acımak lifinden yardım talep etmektir.Onun için Allah'ın izni olmadan Resul şefeaat edemez sözünün manası böyle fehm edilir.

(Tevessül) ise dilemek, istemek lifinden çıkan rahmeti istemektir.Tevessülde kulun tahammülünün üstünde Rahim esması tecelli eder.kul kurtulur ancak an-ı vahitte erir.Tevessülün altında acımak yoktur.İnsan evvelden hazırlıksız ise yuvarlanır.Tevessülde bir hususiyet,  ,şefeatta umumiyet gizlidir.Tevessül tehlikelidir.Hak etmeyene tevessül etmek edep harici iştir.

Esmalar kuldaki tecellilere göre tezahür eder.Hangi esma daha ziyade tecelli ederse o kul o şekilde insan olur.Azrail, Mümit esmasının tecellilerini yerine getirir.Esma doğrudan doğruya suduur edecek olsa canlı hiçbir mahluk kalmaz.Kelam-ı ilahi Efendimize, Cebrail vasıtasıyla nazil olmuştur.doğrudan doğruya nazıl olsa kainat buna tahammül edemez.

Cenab-ı Allah'ın her şeye vasıtalı murad etmesi , canlı cansız bütün kainat ve mevcudatın tahammülsüzlüğündendir."Biz insana tahammülünün fevkinde yük yüklemeyiz" ayeti budur.Bu tahammülsüzlüğü tahammül edilir hale getirmek için şefeat efendimize verilmiştir.


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder