4 Kasım 2023 Cumartesi

TASAVVUFUN ÖZELLİKLERİ

 İnsanların yerine getirmesi gereken dini hükümleri , zahiri ve batıni ameller olmak üzere iki kısımda mütala etmek mümkündür.Fertlerin maddiyapılarını ilgilendiren hükümler ile , kalbini alakadar eden ameller olarak tarif edebiliriz.

zahiri hükümler , emir ve nehiy olmak üzere iki kısımdır.Emirler, namaz-oruç-haczekat  v.s.Yasaklar ise adam öldürmek, hırsızlık,içki içmek v.s olarak zikredilebilir.

Kalb ile ilgili hususlarda da emir ve yasaklar vardır.Emirler; amentü'nün esasları, ihlas, rıza, doğruluk, huşu,tevekkül v.s. Yasaklar da küfür, nifak, riya , gurur , haset v.s gibi.

İbadetler imanımızın kemale ermesini temin eden vasıtalardır.İnsanın yaratılış sebebi ,Rabbini tanımak ve O ' na ibadet etmektir.İbadet müptedi için bir sabır işidir.Ancak ubudiyet makamına erişmiş kimseler bunu bir zaruret olarak benimserler.Bu hal onlarda yemek içimek , uyumak, hatta onlardan da öte ihtiyaç duyulan bir durum arz eder.

İnsanların mezmum(kötü) sıfatlardan kurtulup güzel ahlak sahibi olmaları, kalb temizliğine bağlıdır.Kur'an şöyle buyrulur:"O gün ne mal, ne evlat fayda verir.Ancak, Allah'a ktemiz bir kalb ile gelenler(kurtulurlar)"(Şura 89..Peygamber efendimizde buyurmuştur:"Allah sizin madi varlığınıza  ve suretlerinize değil, kelplerinize bakar"

Taszavvufda aslolan , kalbin çeşitli hastalıklardan temizlenerek şifa bulmasını temin etmek , onu güzel sıfatlarla süslemektir.Allah'a ulaşmanın yolu tevbe, muhasebe, havf ü reca, v.s gibi kalbi makamlarla sıdk, ihlas, sabir v.s gibi güzel hasletlerdir.

Allah Teala'ya ulaşan yollarda seyretmek , salih müminlerin vasfıdır.Bu yolu peygamber göstermiş, onların varisleri olan alim  ve mürşitler  de insanları bu yola sevketmiştir.

İinsanlar ulvi ve süfli olak üzere iki kısımdır.Ulvi olanlar Hakk'a ulaşan yolları bilenler ,y süfli ise bu yolları bilmezler , bilemezler.daha doğrusu bilmek istemezler.Bu kimseler için Kur'an buyurur:Hak Teala kimi hor kılarsa , onu yükseltecek bir kimse bulunmaz.Şüphesiz ki Allah dilediğini yapar" İmam malik Muvatta

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder