5 Kasım 2023 Pazar

KERAMET

 Keramet

Keramet lüğatta ikram manasına gelir.Istılahda ise mümin ve salih bir kimseden zuhur eden harikul-ade hallerdir.Keramet, velayetin şartı değildir.Yani kerametin her velide mutlaka olması gerekmez.Salih kimselerin dışındaki kimselerde gözükebilir ancak bu istihraç ve sihirdir.

Keramet hak olmakla beraber esbab-ı ilimden sayılamıyacağı ve başkalarına delil olamıyacağını hatırda tutmak gerekir.Keramet ihtiyari ve gayriihtiyari olmak üzere iki kısımdır.İhtiyar dışı olan kerametin ızharı zaruridir.İhtiyari olan din için faydalı ise caiz görülmüştür.

Keramet ayrıca MANEVİ ve HİSSİ olmak üzere ikiye ayrılmıştır.Halkın arzuladığı ve dilinden düşürmediği hissi, yani maddikeramettir.(Kerameti kevniyye).Gönüllerden geçeni bilmek, su üzerinde yürümek, havada uçmak, tayyi mekan v.s gibi hususlar hissi keramet cümlesindendir.Manevi veya ilmi kerametleri (keramat-ı ilmiyye) avam değerlendiremediği için fazla iltifat etmemiştir.Mesela güzel huylu olmak, kötülükleri terketmek, ibadetleri zamanında eda , insanlara hizmet, insanların kusurları ile değil de dertleriyle ilgilenmek, örnek ahlakıyla , hayat iksiri olan söz ve davranışlarıyla, bilhassa eserleriyle beşeriyete rehberlik etmek, onların hidayete ermelerine vesile olmak v.s hususlar da manevi keramettir.

Mucize peygamberlerin, peygamberliğini ispat için –Allah’ın izniyle meydana getirdiği olağanüstü şeylerdir.Mucize ile keramet arasındaki fark mucizenin ızharının, kerametin ızmarının vacip olmasıdır.

Ebu Ali Rudbari :” Allah Teala peygamberlerine mucizenin ızharını farz kıldığı halde, halk arasında fitneye vesile olmasın için velilerin kerametini ızmarını(gizlemesini) farz kılmıştır” der.Keramet ızharına  “hayz-ı rical” ismi verilmiştir.Velayet mertebesine ermiş kimselerin örnek hayatı, sözleri, eserleri bir tarafa bırakılıp kevni kerametlerine itibar etmek, irşad için faydalı olmaz.Zira Veli’nin alamet ve kerameti:”1-Allah Teala’nın emrine ta’zim. 2) Bütün mahlukata şefkattir.Yani Mevla’nın hukukunu eda  ve O’ nun mahlukatına şefkat ve muhabbettir.Yetmiş iki millete bir göz ile bakmaktır.

Hz.Mevlana kevnikeramete itibar etmediğini  gerçek kerametin Allah Teala’nın kudretini idrak olduğunu  şu sözleriyle anlatıyor:”Bir kimse şayet buradan, bir günde veya bir anda Kabeye gitse, o kadar şaşılaak bir işi olmadığı gibi, keramet de sayılmaz.Çünkü samyeli bile aynı kerameti gösterir.Keramet, Hakk7ın seni aşağı bir halden, yüksek bir hale getirmesidir” 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder