19 Eylül 2022 Pazartesi

VESİLE,TEVESSÜL

 Bir de dua ederken “Ya Rabbi falan salih kulun yüzü suyu hürmetine”, veya “Falan kişilerin hakkı için”, denilmesi meselesi var. Duasında böyle diyen kişi aslında Allah katında değer ifade eden o salih kulun hatırına duasının kabulünü istemektedir. Hz. Peygamber’in de böyle dua ettiği variddir: “Kim namaz için evinden (camiye) çıkarken: ‘Ya Rabbi ben senden isteyenlerin hakkı için ve benim şu gidişim hakkı için senden istiyorum. Çünkü ben ne şer, ne kibir, ne riya ve ne de süm’a için çıkmış değilim. Senin gazabından sana sığınmak ve rızanı elde etmek için çıktım. Senden beni ateşten korumanı, günahlarımı mağfiret etmeni istiyorum. Çünkü günahları ancak sen affedersin!’ diye dua ederse, Allah yetmiş bin meleği onun için görevlendirir (ve bu yetmiş bin melek) ona istiğfarda bulunur, o kişi namazını bitirinceye kadar Allah onu kendi (mübarek) yüzüyle karşılar.” (İbn Hanbel, Müsned, 3/304, ; İbn Mace, Mesacid, 14). Hadis-i şerîfe göre “hakkı için” ifadesini bizzat Peygamber Efendimiz kullanarak, dua ediyor. İnsanın Allah rızası için işlenmiş salih ve sevabı çok bir ameli, başka bir zaman Allah’a yalvarırken dile getirerek “Ya Rabbi o işi senin rızan için yapmıştım. O amelim hürmetine bu duamı kabul et!” diye dua etmesi amelle tevessüldür. Riyazu’s-Salihin’in, “ihlâs” bahsinde mağarada sıkışan üç kişinin nasıl kurtulduğunu anlatan rivayet amel ile tevessül hakkında güzel bir örnektir. Mukaddes olduğu Kur’an-ı Kerim’de, hadis-i şeriflerde Mekke-i Mükerreme, Medine-i Münevvere, Kudüs ve çevresi, Mescid-i Aksa, Tur-i Sina ve çevresi, Arafat, Mültezem, Hicr, Makam-ı İbrahim gibi yerler zikredilerek, mukaddes/mübarek oldukları beyan edilmiştir. Oralarda dua etmek ve duanın kabulünü ümit etmek, mekân ile tevessülün örnekleridir. Bazı zamanlar vardır ki diğer zamanlara göre daha kıymetlidir. Mesela “Cuma gününde öyle bir an vardır ki dualar mutlaka kabul edilir.” (Müsned, 2/230, , 5/451; Buhari, Deavât, 61; Müslim, Cuma, 14, 15.) gibi. Cuma günü, seher vakti, farz namazlardan hemen sonra daha yerinden kalkmadan Allah’a dua etmek zamanla tevessül örneğidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder